Miljonstöd till utsatta mayakvinnor

Miljonstöd till utsatta mayakvinnor

I dag gav EU grönt ljus för ett omfattande We Effect-projekt som ska öka mayakvinnors försörjningsmöjligheter i Guatemala. En egen inkomst är en nyckelfaktor för att förbättra mayabefolkningens hårt utsatta situation i landet.

– Mayakvinnorna diskrimineras systematiskt i Guatemala. Många får inte gå i skolan, utsätts för våld och nekas lån på grund av sin bakgrund. Att stödja mayakvinnor är avgörande för att bekämpa fattigdom och orättvisa i landet, de utgör en fjärdedel av befolkningen och spelar en central roll för Guatemalas utveckling, säger Anna Tibblin, regionchef för We Effect i Latinamerika.

Guatemala är ett medelinkomstland, men resurserna är extremt snedfördelade och många lever i djup fattigdom. Mer än var fjärde guatemalan kan varken läsa eller skriva. Bland mayakvinnorna är fler än hälften analfabeter, enligt Utrikespolitiska institutet. 43 procent av barnen i Guatemala lider av undernäring, men enligt Unicef är andelen bland mayabefolkningens barn den dubbla.

EU har nu beviljat We Effect och fem organisationer för mayakvinnor i Guatemala (AIGMIM, Conavigua, Ananel, Mamá Maquín och Tikonel) 5,5 miljoner kronor till ett projekt som ska öka mayakvinnornas möjligheter att öka sina egna inkomster.

Inom projektet ska drygt 600 mayakvinnor utbildas i entreprenörskap och marknadsföring. På så vis kan de få bättre betalt för sina grödor och sitt hantverk, och kan hitta nya marknader för sina produkter såväl lokalt som internationellt, till exempel genom Fairtrade. Mayakvinnorna kommer även att lära sig påverkansarbete.

– Politiska beslut kan radikalt förändra mayakvinnornas situation till det bättre. Genom att få utbildning i hur man uppvaktar politiker och skapar opinion på både kommunal och nationell nivå kan kvinnorna få bättre tillgång till krediter, infrastruktur och utbildning, säger Anna Tibblin.

Läs mer om We Effects arbete i Guatemala här: www.weeffect.se/bistandslander/latinamerika/guatemala

Pressbild bifogas.

För ytterligare information och kommentarer – vänligen kontakta:
Anna Tibblin, regionchef för We Effect i Latinamerika
Telefon: +506-8849-4808
Mejl: anna.tibblin@weeffect.org

Marcus Lundstedt, pressekreterare We Effect
E-post: marcus.lundstedt@weeffect.se

We Effect (före detta Kooperation Utan Gränser) är en biståndsorganisation som sedan 1958 tänker och agerar långsiktigt – för att förändringar ska bestå. Hjälp till självhjälp är ledstjärnan i vårt biståndsarbete i 25 länder i fyra världsdelar. Våra fokusområden är landsbygdsutveckling, bostäder, jämställdhet och tillgång till mark. Bakom organisationen står ett sextiotal svenska företag och organisationer med rötter i den svenska kooperationen. www.weeffect.se.