We Effect efterlyser nomineringar till nytt lobbypris

I dag startar nomineringen till det nyinstiftade priset ”De Fattigas Lobbyist”. Med priset vill We Effect uppmärksamma människor som bekämpar fattigdomen genom att påverka beslut och lagar.

– Det finns så många hjältar som åstadkommer fantastiska resultat, det ser vi i länderna vi arbetar i. Med priset De Fattigas Lobbyist vill vi lyfta fram positiva exempel. Vi hoppas också att fler ska höra talas om det här viktiga förändringsarbetet, säger Anneli Rogeman, vd för We Effect.

Priset De Fattigas Lobbyist kommer att delas ut för första gången under Almedalsveckan 2016. Det går till en person på en organisation som genom lobbying minskat fattigdom och stärkt mänskliga rättigheter. Det kan till exempel handla om att ha drivit igenom lagändringar eller andra beslut som förbättrar situationen för fattiga och utsatta människor.

Prissumman är 10 000 amerikanska dollar och pristagaren väljs av en jury som kommer att utses efter årsskiftet. Nomineringar kan göras av civilsamhällesorganisationer över hela världen.

Den 7 december öppnas möjligheten att nominera kandidater för priset. Nominering sker på webbsidan www.weeffect.se/lobbyister. Sista dag för nominering är den 28 februari 2016.

För ytterligare information – vänligen kontakta:
Martin Falkman, projektledare We Effect
E-post: martin.falkman@weeffect.se

Marcus Lundstedt, pressansvarig We Effect
E-post: marcus.lundstedt@weeffect.se

We Effect är en biståndsorganisation som sedan 1958 tänker och agerar långsiktigt – för att förändringar ska bestå. Hjälp till självhjälp är ledstjärnan i vårt biståndsarbete i 25 länder i fyra världsdelar. Våra fokusområden är landsbygdsutveckling, bostäder, jämställdhet och tillgång till mark. Bakom organisationen står ett sextiotal svenska företag och organisationer med rötter i den svenska kooperationen. www.weeffect.se.