We Effect förlänger populärt praktikantprogram

We Effect förlänger populärt praktikantprogram

Från och med i dag tar We Effect emot ansökningar till sitt internationella praktikantprogram. I år får 21 personer möjligheten att göra biståndspraktik i bland annat Sri Lanka, Zimbabwe och Bolivia. Nytt för i år är att praktiken har förlängts till sju månader.

Praktikantprogrammet startade hösten 2012 och har snabbt blivit populärt, med över 250 sökande per år.

‒ En internationell praktik ger stora fördelar på CV:et för jobb inom både bistånd, offentlig sektor och näringsliv. Men det är också en möjlighet att göra något meningsfullt med sina nyvunna kunskaper ute i världen, även nyexaminerad IT-ingenjör eller kommunikatör kan hjälpa till att minska fattigdomen i utvecklingsländer, säger David Fältén, HR-handläggare på We Effect.

We Effect söker nu personer mellan 20 och 30 år med kunskap inom ekonomi, marknadsföring, kommunikation, IT, hållbart jordbruk, jämställdhet, lantmäteri, men även flera andra områden. Tidigare erfarenhet av biståndsarbete är inget krav, det viktigaste kriteriet är kunskaper inom respektive ämnesområde.

Praktiken kommer att göras hos We Effects lokala samarbetsorganisationer i följande länder: Kenya, Uganda, Tanzania, Zambia, Zimbabwe, Malawi, Moçambique, Sri Lanka, Bolivia och Paraguay.

Sista ansökningsdag är 6 april och ansökan lämnas på www.weeffect.se/praktik

Pressbild bifogas. Fotograf: Louise Follin. Bildtext: Laira Nakafeero och We Effect-praktikanten Sanna Ström i Uganda. Sanna gjorde praktik på SSA som är en av We Effects samarbetsorganisationer som arbetar med bostäder.

För ytterligare information – vänligen kontakta:
David Fältén, HR-handläggare We Effect
E-post: david.falten@weeffect.se

Marcus Lundstedt, pressekreterare, We Effect
E-post: marcus.lundstedt@weeffect.se

We Effect är en biståndsorganisation som sedan 1958 tänker och agerar långsiktigt – för att förändringar ska bestå. Hjälp till självhjälp är ledstjärnan i vårt biståndsarbete i 24 länder i fyra världsdelar. Våra fokusområden är landsbygdsutveckling, bostäder, jämställdhet och tillgång till mark. Bakom organisationen står ett sextiotal svenska företag och organisationer med rötter i den svenska kooperationen. www.weeffect.se.