We Effect vill prisa lobbyist

I dag startar nomineringen till priset De fattigas lobbyist 2017. Med priset vill We Effect uppmärksamma människor som bekämpar fattigdomen genom att påverka beslut och lagar. I juryn ingår bland annat den tidigare statsministern Ingvar Carlsson, Nicklas Lundblad, Europachef för samhällsfrågor på Google samt Birgitta Ohlsson, riksdagsledamot (L).

– Skickligt genomförd lobbying minskar fattigdomen, det ser vi ofta i de länder vi arbetar. Därför vill vi nu lyfta fram de människor som med kraft och engagemang åstadkommer fantastiska resultat och på så vis förändrar sina samhällen, säger Anneli Rogeman, vd We Effect.

Priset De fattigas lobbyist 2017 går till en person som genom lobbying minskat fattigdom och stärkt mänskliga rättigheter. Det kan handla om att ha drivit igenom lagändringar eller andra beslut som förbättrar situationen för fattiga människor. Prissumman är 10 000 amerikanska dollar, som finansieras av Svenska Postkodlotteriet, och pristagaren väljs av en global namnkunnig jury. Nomineringar kan göras av civilsamhällesorganisationer över hela världen.

Den 17 januari öppnas möjligheten att nominera kandidater för priset. Nominering sker på webbsidan weeffect.se/vart-arbete/lobbyist/.Sista dag för nominering är den 28 februari 2017.

Det är andra året priset delas ut. Förra året tog den kenyanska gräsrotsaktivisten Rachael Mwikali Mueni hem priset för hennes kamp för unga kvinnors rättigheter. För henne och hennes organisation har priset betytt mycket. Tack vare prispengarna har de kunnat göra aktiviteter och jobba bättre än tidigare. Bland annat har de öppnat ett kontor i Mathare, en slum i Nairobi där organisationen har sitt säte, startat flera utbildningsprogram samt skapat en hemsida. Förutom pengarna så har uppmärksamheten i media varit viktig och gett dem en starkare röst i Kenya.

– Vi har fått publicitet för arbetet vi gör i våra samhällen. Jag har insett att människor globalt uppskattar vad vi gör. Det gör mig så stolt och glad, säger Rachael Mwikali Mueni.

Juryn för De fattigas lobbyist 2017:
Ingvar Carlsson, tidigare statsminister (S)
María Teresa Fernández Ampié, ordförande Coordinadora de Mujeres Rurales, Nicaragua
KG Hammar, tidigare ärkebiskop vid Svenska kyrkan
Nicklas Lundblad, Europachef för samhällsfrågor på Google
Grace Mtonga, ordförande Civic Forum on Housing and Habitat, Zambia
Birgitta Ohlsson, riksdagsledamot (L) och tidigare EU- och demokratiminister
Anneli Rogeman (ordförande), vd We Effect

För ytterligare information – vänligen kontakta:
Catrin Söderberg, kommunikatör We Effect
E-post: catrin.soderberg@weeffect.se

Marcus Lundstedt, pressansvarig We Effect
E-post: marcus.lundstedt@weeffect.se

We Effect är en biståndsorganisation som sedan 1958 tänker och agerar långsiktigt – för att förändringar ska bestå. Hjälp till självhjälp är ledstjärnan i vårt biståndsarbete i 25 länder i fyra världsdelar. Våra fokusområden är landsbygdsutveckling, bostäder, jämställdhet och tillgång till mark. Bakom organisationen står ett sextiotal svenska företag och organisationer med rötter i den svenska kooperationen. www.weeffect.se.