Förbundsministrar tilldelar Weidmüller utmärkelse som exemplariska förespråkare för klimatskydd

• "Exceptionell innovationskraft för klimatskydd"
  • Belöning för konsekvens i genomförandet
  • Weidmüller ser utmärkelsen som ett incitament för framtiden

Berlin/Detmold, 1 mars, 2013. Weidmüller har tilldelats en utmärkelse för bolagets innovativa förhållningssätt till klimatskydd.

Harald Vogelsang, CFO, tog emot priset från Peter Altmaier, miljöminister och Philipp Rösler, minister för ekonomi och teknik under en ceremoni.

"Vi är mycket stolta över denna utmärkelse", förklarar en nöjd Vogelsang. "Det är inte bara belöningen för det operativa och konsekventa genomförande av våra egna miljöskyddsmål, utan det är också ett tack för ett mycket visionärt arbete." Att arbeta ekologiskt och hållbart är inte bara en modefluga för Weidmüller. "Sedan slutet av 1970-talet, har Weidmüller varit verksamma med eget miljöledningssystem", fortsätter Vogelsang.

Det är endast företag i Tyskland, som genom sina enastående innovationer står i spetsen för klimatskydd och energieffektivitet kan bära titeln Climate Protection Company.

Denna innovationspolicy eftersträvas och justeras genomgående vid behov, som en del av en frivillig förpliktelse. "Som ett resultat har vi lyckats sänka våra CO2-utsläpp med cirka 20 % på bara ett par år", förklarar Vogelsang, som är fast besluten att fortsätta på denna väl upptrampade stig.

Konsortiet ”Climate Protection Companies” har satt som mål att genom lobbyverksamhet för näringsliv och politik få dem att sätta ambitiösa klimatmål. Utsläppen av växthusgaser från industriländerna bör minskas med 40 % till år 2020 och med minst 80 % fram till 2050, jämfört med 1990 års värden. "Speciellt som familjeägt företag är vi på Weidmüller mycket medvetna om vårt ansvar gentemot samhället i stort och för miljön", betonar Vogelsang. "Ämnet hållbarhet i alla dess aspekter är fast förankrat i företagets strategi och är en aktiv del i vårt dagliga arbete."

En av de saker som den Detmold-baserade elektroniktillverkaren övertygade juryn med, var ett värmeåtervinningssystem som med hjälp av spillvärme från maskiner gjorde det onödigt att installera ett värmesystem i sin nya produktionsanläggning. "Resultatet blev att vi kunde värma 11 000 m2 med bara en tiondel av den energi som föreskrivs i de lagstadgade reglerna", förklarar Vogelsang. Enligt hans mening följer Weidmüller rätt kurs när det gäller energieffektivitet och klimatskydd. "Vi har redan åstadkommit en hel del inom Weidmüller, men vi planerar att göra mycket mer", säger styrelseledamoten. "Etiketten Climate Protection Company är både en utmärkelse och ett incitament för oss på samma gång."

Kontaktperson: Klaus Hübscher
Corporate Communication
Tfn:. + 49 (0) 5231 14292516
E-post: klaus.huebscher @ weidmueller.de

• kapsling
  • kontaktdon
  • märkning
  • plint

Weidmüllerkoncernen har produktionsanläggningar, försäljningsbolag och representanter i mer än 80 länder.

Under 2011 uppnådde Weidmüller en försäljning på 620 M€ med 4 400 anställda