Multifunktionellt verktyg anpassad för kablar i solcellsapplikationer

För att underlätta exakt beredning av kablar och ledningar som används inom solcellssektorn erbjuder nu Weidmüller stolt det praktiska verktyget multi-stripax® PV, ett multifunktionellt kap- och skalverktyg. Detta precisionsverktyg påskyndar kap- och skalprocessen genom att göra det möjligt att behandla ett brett utbud av solcellskablar från olika tillverkare med bara ett verktyg - och utan knivbyte. Den unika mekaniska konstruktionen garanterar repeternoggrannheten hos avisoleringsresultaten. Multi-stripax® PV anger återigen takten när det gäller beredning av kablar och ledare.

Särskiljande egenskaper på kablar som används i solceller/solenergisektorn inkluderar hög UV-, väder- och värmebeständighet. De har bra skavnings- och slitageegenskaper, är fria från halogener och flamskyddsmedel. Konstruerade för hög livslängd, är de särskilt tillverkade och utformade för att uppfylla de krav som ställs på solcellsapplikationer under en lång tid. Vissa kabeltyper har t.ex. ett förstärkt yttre hölje som skyddar mot mekanisk påverkan. Å ena sidan är en robust konstruktion nödvändigt för att solcellssystem ska fungera under många år, men å andra sidan är det en stor utmaning för exakta kabelförberedande åtgärder. Att kapa och avisolera solcellskablar sker med de skalverktyg som idag finns på marknaden, ger relativt oprecisa resultat och dessutom kan endast ett begränsat urval av kabeltyper hanteras per knivsats. Weidmüller har tagit en närmare titt på detta problem och kan stolt presentera nya multi-stripax® PV; ett praktisk, multifunktionellt verktyg som är avsett att kapa och skala solcellskablar exakt. Att använda multi-stripax® PV eliminerar behovet att byta verktyg eller knivar och gör det möjligt för användaren att exakt hantera solcellskablar från följande tillverkare: ELDRA, ELDSOLAR®, Huber+SUHNER, RADOX® SOLAR, LAPPKABEL, Oelflex® SOLAR, Leoni, BETAflam® 125 flex SOLAR, Nexans, ENERGYFLEX®/ENERGYFLEX Plus och ARISTONCAVI NSGAFöU.

Goda argument för multi-stripax® PV är mycket goda kap- och avisoleringsresultat tillsammans med utmärkt repeternoggrannhet och hög livslängd. Speciella skär tar bort kabelisolering på 2,5 mm2, 4 mm2 och 6 mm2 ledarareor. Avisoleringskvaliteten har utformats för att uppfylla höga krav inom industriella applikationer. Exakt skallängd från 2,3 mm - 30 mm är möjligt genom ett anslag, justerbart i millimetersteg. Avskalningen upprepas helt enkelt för applikationer som kräver större längder. Den integrerade kabelsaxen skär flexibla ledare upp till 6 mm2 och massiva upp till 2,5 mm2. Multi-stripax® PV är det första praktiska, multifunktionella verktyget som påskyndar processerna kapning och avisolering, vilket sparar både tid och pengar.

Avisolering innebär att skära igenom och ta bort isolering. För att utesluta att fel smyger in under processen och istället uppnå reproducerbara goda resultat krävs ett verktyg av hög kvalitet. Multi-stripax® PV klarar varje utmaning som marknaden har att erbjuda. Den specialdesignade knivsatsen garanterar ett felfritt avisoleringsresultat. Styrklackar förenklar korrekt placering av kabeln och förhindrar att den skadas. Klämbackarna håller ledaren med tillräcklig kraft under hela avskalningsprocessen. Några få arbetssteg är allt som behövs för att skala av kabelns isolering. Klipp kabeln, sätt i kabeln från sidan och skala av isoleringen – jobbet är klart!

Den ergonomiska designen garanterar att multi-stripax® PV inte tröttar ut användaren. Konstruktionen garanterar en lång livslängd och hög tillförlitlighet. Allt detta innebär att multi-stripax® PV kan användas utomhus utan några restriktioner.

Kunder har också möjlighet att få sina Weidmüller-verktyg certifierade. Denna certifieringstjänst ger varje verktyg ett identifikationsnummer och exakt dokumentation av den övervakade processen enligt DIN ISO 9001.

• stripax
  • multi-stripax
  • kapning
  • skalning
  • solcellsapplikationer
  • precisionsverktyg
  • solcellskablar

Weidmüller positionerar sig framgångsrikt över hela världen, på en uthållig bas som den ledande leverantören av lösningar för elektriska anslutningar, överföring, konditionering och omvandling av kraft, signaler och data i industriella omgivningar.