Överspänningsskydd från Weidmüller för Ethernet-applikationer.

VARITECTOR DATA CAT6 från Weidmüller är ett överspänningsskydd för Ethernet-applikationer. En tillförlitlig lösning för obruten dataöverföring och samtidigt ett professionellt skydd mot blixtnedslag och överspänning.

Datanät utgör en nödvändig grund för effektiv kommunikation inom och mellan maskiner och system. Datanät är dock mycket känsliga för elektriska störningar.  Weidmüller erbjuder en lösning för obruten dataöverföring. VARITECTOR  DATA CAT6 från Weidmüller är ett nytt överspänningsskydd för Ethernet-applikationer som skyddar kommunikationsnät från de skador som orsakas av blixtnedslag eller transienter och säkerställer därmed både kvalitet och tillförlitlighet i dataöverföringen.

VARITECTOR DATA CAT6 svarar på utvecklingen mot allt högre datahastigheter och ger skydd för upp till 250 MHz (klass E). Tack vare dess ökade gränsfrekvens på 250 MHz är den också lämpad för 1GBASE-T applikationer. Om så krävs, kan den också användas för Cat.5 (upp till 100 MHz). VARITECTOR DATA CAT6 för fyra par kablar med RJ45-port skyddar både Ethernet och Power-over-Ethernet-nätverk. Detta gäller även PoE (enligt IEEE 802.3af) och PoE + (enligt IEEE 802.3at). Kablarna, som finns som tillval från Weidmüller, är dimensionerade så bra att den ström som tas emot av Power-over-Ethernet också kan överföras till andra enheter. Ett robust metallhölje ger pålitligt skydd och minimerar känslighet för störningar och en lång livslängd. Den hållbara IP20-enheten har yttermått 75 mm x 19 mm x 46 mm (H x B x D) och monteras enkelt på skena.

VARITECTOR DATA CAT6 motsvarar kravklass C2 / D1 enligt IEC 61643-21, maximal strömkapacitet C2 är 5 kA , D1 är 1 kA. Modulen är utformad för maximal kontinuerlig spänning Vc (DC) 60 V. Dess märkström är 1 A. Skyddet svarar inom 1 ns och återgår till sitt tomgångsläge på mindre än 1 ns. Modulen klarar omgivningstemperaturer mellan -40° C och +80° C.

• kapsling
  • kontaktdon
  • märkning
  • plint

Weidmüllerkoncernen har produktionsanläggningar, försäljningsbolag och representanter i mer än 80 länder.

Under 2011 uppnådde Weidmüller en försäljning på 620 M€ med 4 400 anställda