Överspänningsskydd inrymt i en 6.2 mm bred, kompakt design

Överspänningsskydd från Weidmüller: "VARITECTOR SSC 4AN och 6AN" för analoga och binära instrument- och styrkretsar, inrymt i en 6,2 mm bred kompakt design i form av en plint. - Tillförlitligt avledning av överspänningar via PE-anslutning till TS 35-skena. - Enkel och exakt isolering av signalvägar med 'VARITECTOR SSC 6AN ". - LED-funktionsindikering. – Snabb identifiering tack vare generösa ytor och färgkodning av enheter och enskilda anslutningar.

Weidmüller presenterar en ny familj av överspänningsskydd för I- & C-teknik i form av "VARITECTOR SSC 4AN och 6AN" med en kompakt designbredd på endast 6,2 mm i plintformat. Med fyra (4AN) och sex (6AN) anslutningar samt en isoleringsfunktion skyddar de nya modulerna både analoga och binära instrument- och styrkretsar. Dessutom är "SSC 6AN" utrustad med en frånskiljare som ger enkel och exakt frånskiljning av signalkretsarna som ska skyddas. Denna funktion möjliggör en enkel prov- och mätprocess. PE-anslutningen av "VARITECTOR SSC"-familjen kräver inga skruvar för kontaktering till skenan. Den tidsbesparande anslutningen snäpps helt enkelt fast på den jordade skenan. Avledningskapaciteten till PE är upp till 20 kA (8/20 μs) och 2,5 kA (10/350 μs). Ytterligare fördelar som skiljer denna innovativa produktfamilj är färgkodning för snabb identifiering, användning av stora märkningar och de nya Torxskruvarna för högre vridmoment och säkrare förbindning. "VARITECTOR SSC"-familjen erbjuder mer än 100 varianter. Alla "VARITECTOR SSC”-produkter har testats för att säkerställa att den senaste standarden – IEC61643-21: 2008 uppfylls. De uppfyller kraven för säker kortslutning i klasserna D1, C2 och C1 i händelse av överlast genom AC-strömmar.

Att skydda gränssnitt mot överspänningar är en gemensam nämnare inom instrumentering och reglerteknik samt inom process-, industri- och fastighetsautomation. Kraven på åskskyddszoner anger att detta skydd monteras på platsen vid inmatningspunkten och i närheten av I- & C-enheterna. Varenda millimeter räknas vid installation i kopplingsskåpet, varför Weidmüller utformat sina "VARITECTOR SSC"-överspänningsskydd i ett utrymmesbesparande plintformat på endast 6,2 mm. Med detta plintformat stödjer Weidmüller utvecklingen bort från den passiva anslutningsnivån i riktning mot en aktiv funktionsnivå. Användaren har möjlighet att skydda sina I- & C-applikationer helt enkelt genom att montera "VARITECTOR SSC”-överspänningsskydd eller ersätta traditionella "passiva" plintar. Man bör beakta att signalingångar inom mätnings- och styrapplikationer kan skadas eller förstöras genom överspänningar via ledningarna. "VARITECTOR SSC"-familjen har utformats för att skydda strömslingor och binära signaler.

Med mer än 100 varianter tillgängliga utlovar "VARITECTOR SSC" rätt lösning för varje krav inom överspänningsskydd. Skydden omfattar strömslingor och binära signaler för 5-, 12-,

24-, 48- och 60 V-applikationer. Kompletta skyddskretsar eller enskilda komponenter – till exempel varistorer - är integrerade i plintar. Plintformatet ger användaren en rad fördelar: dessa omfattar välkänd "hantering" av plintar, säkra och pålitliga ledaranslutningar, samt stort urval av tillbehör inklusive plintmärkning. Väsentliga fördelar är: skyddet mot överspänning är tillgängligt omedelbart när modulen är ansluten eller, mer exakt, har snäppts på plats. "VARITECTOR SSC" kombinerar två funktioner - anslutning och skydd.

"VARITECTOR SSC 6AN" har sex ledaranslutningar, en extra LED-indikering, en direkt skärmanslutning och en frånskiljare för enkel och exakt frånskiljning av signalkretsarna som ska skyddas. Denna "separation" underlättar problemfri provning och mätningsförfaranden. Den gula, väl beprövade och robust konstruerade ”frånskiljaren” säkerställer att brytpunkten syns tydligt. De direkta skärmanslutningarna samt frånskiljnings-/mätfunktionen kvalificerar "VARITECTOR SSC 6AN" för användning inom processtyrning samt processautomation. Testuttag integrerade i Torxskruvarna gör att det inte är svårt att ansluta mätinstrument i strömslingan via testpluggar (2,3 mm PS).

Samtliga "VARITECTOR SSC 4AN och 6AN har testats för att överensstämma med den senaste standarden - IEC61643-21: 2008. De uppfyller det senaste kraven för säker kortslutning i klasserna D1, C2 och C1 i händelse av överlast genom AC-strömmar.

För att underlätta användning är "VARITECTOR SSC"-familjen utrustad med skruvanslutningar för ledare (klämbygelsystem). Ledare i storlek från 0,5 till 6 mm2, ansluts säkert, vibrations- och stöttåligt, med en Torxskruv - åtdragningsmoment 0,8 Nm.

Den lägre nivån på överspänningsskyddet "VARITECTOR SSC 6AN" är reserverad för skärmanslutning. Skärmen ansluts direkt till PE-potentialen med en klämbygel (skruvanslutningsteknologi). Tillbehöret “EMC-SET” möjliggör permanent skärmanslutning på några få sekunder. ”EMC-SET” består av skärmanslutningen ”EMC-CONNECTOR” och buntband ”EMC-TIE” med skärmstrumpa.

Överspänningar upp till 20 kA (8/20 µs) och 2,5 kA (10/350 µs) avleds tillförlitligt via en skenkontakt (PE-kontakt). Installationen är enkel - "VARITECTOR SSC 4AN och 6AN" snäpps helt enkelt fast på montageskenan - klart. Garanterar utmärkta avledningsegenskaper i många år framöver – PE-kontakten ger omedelbart en direkt kontakt.

För att möjliggöra exakt identifiering har alla "VARITECTOR SSC"-moduler en stor yta som kan märkas: enhetsmärkning, enskild anslutningsmärkning och färgkodning av spänningen underlättar snabb identifiering inne i elskåpet vilket förenklar service och idrifttagning. Den genomtänkta designen möjliggör att två apparatmärkningar av typen "SNAPMARK" kan snäppas fast på överspänningsskydden "VARITECTOR SSC 6AN" samtidigt som enhetens ID-märkning är tydligt synlig oberoende av installationsläget. Placeringen i kopplingsskåpet är inte längre av någon betydelse.

• analoga och binära instrument
  • kompakt

Weidmüller positionerar sig framgångsrikt över hela världen, på en uthållig bas som den ledande leverantören av lösningar för elektriska anslutningar, överföring, konditionering och omvandling av kraft, signaler och data i industriella omgivningar.