Potentialutjämningsblock förenklar över stora avstånd.

Weidmüller lanserar JB 25-50 och EBB 25-50/16 potentialutjämningsblock för decentraliserad potentialutjämning. Blocken tillåter att en ringledning på 25 mm² till 50 mm² installeras, för att utjämna alla potentialer som finns i produktionen. Avgreningar på 16 mm² kan göras från ringledningen. Plintarna, som är lätta att installera, utjämnar tillförlitligt potentialskillnaderna.

För att undvika vagabonderande strömmar i långa produktionslinjer krävs en potentialutjämning. Vanligtvis används tre-delade åskledare men dessa är besvärliga att montera i kabelkanaler. De nya potentialutjämningsblocken kan däremot, med lätthet installeras och är en billig lösning för att på ett tillförlitligt sätt utjämna potentialerna. Den förhindrar vagabonderande strömmar, vilka kan orsaka fel och störningar. Jämfört med stjärnkoppling ger decentraliserad potentialutjämning stora besparingarsmöjligheter. Det krävs inte långa ledarlängder från enskilda komponenter till en samlingsskena, endast korta grenledare till kopplingsplinten på ringledningen. Mindre utrymme upptas därmed i kabelkanalen och inkopplingstiden reduceras avsevärt.

Weidmüllers JB 25-50 och EBB 25-50/16 potentialutjämningsblock har en ergonomisk design och en smart konstruktion. De kan med lätthet installeras i kabelkanalen. Användare uppnår den önskade potentialutjämningen på nolltid och installation är billig. Blocken är snabba att installera eftersom alla anslutningsskruvar har samma (insex-)skruvskallar – samma nyckel till alla skruvarna. De ljusa skruvskallarna syns tydligt även i dålig belysning.

• potentialutjämningsblock
  • plint
  • åskledare

Som erfarna experter hjälper vi våra kunder och partner över hela världen med produkter, lösningar och tjänster i industriell miljö för kraft, signal och data. Vi är bekanta med deras industrier och marknader och medvetna om kommande tekniska utmaningar. Därför utvecklar vi kontinuerligt innovativa, hållbara och praktiska lösningar för deras individuella behov. Tillsammans sätter vi standarder inom Industrial Connectivity. Let´s connect.