TERMSERIEN levererar kompakta anslutningar

Relämoduler och optokopplare med en eller  två växlande kontakter i smal design – med skruv- eller fjäderanslutning. Multispänningsingång för ett brett urval av tillämpningar.

Utrustade med en eller två växlande kontakter får modulerna plats på endast 6,4 mm respektive 12,8 mm och den kompakta utformningen innebär väldigt lite utrymme på monteringsskenan. Det är inte bara utrymmet som sparas på montageskenan utan de gör det också möjligt att konstruera och montera i mindre elskåp.

De högpresterande relämodulerna och optokopplarna kan kombineras efter behov och säkert koppla laster på upptill 8 A vid 250 V. Relämodulerna finns med guldpläterade kontakter för koppling av låga strömmar och spänningar. I sortimentet ingår också jackbara optokopplare för applikationer där tillförlitlighet och slitagefrihet toppar kravlistan. Användaren kan dra full fördel av det faktum att de jackbara modulerna lätt byts ut eller ersätts vid underhåll – utan att behöva lägga tid på att lossa ledare.

Beroende på krav kan man välja mellan moduler med fast spänningsingång eller en unik multi-spänningsingång. Det senare alternativet tillåter insignaler från 24 till 230 V AC/DC. Detta sparar lagerhållningskostnad och möjliggör anslutning för de flesta spänningar ute i anläggningen.

Multispänning kan visa sig särskilt fördelaktigt i många tillämpningar. Till exempel när yttre givare ska skiljas galvaniskt, med andra ord isoleras – kan det finnas olika spänningar. Detsamma gäller vid ombyggnad, till exempel inom processindustrin – när många olika signaler måste isoleras. Relämoduler tas i allmänhet från verkstaden och monteras i ett testat elskåp, där man förväntar sig en enda spänning, vilket medför tids- och kostnadskrävande ombyggnad på plats. Fram tills idag har detta krävt flera relämoduler - med Weidmüllers lösning är multi-spänningsingång och bara en relämodell allt som är nödvändigt.

Maskinbyggnadsindustrin är ett annat exempel där det finns behov av att hantera en mängd olika spänningar i produktionslinjer: signalerna överförs mellan maskinen och styrsystemet genom att utnyttja en ”handskakningsprocess” - multi-inspänningen innebär att det räcker med en enda relämodell.

TERMSERIENS moduler finns i ett brett urval med skruv- eller fjäderanslutning. En högklassig design säkerställer att enhetens märkning alltid är synlig och erbjuder även färgkodning för att skilja olika spänningsversioner. Tydlig märkning möjliggör läsning från olika håll. En färgkod på modulens topp indikerar spänningstyp: blå står för DC, röd för AC och vitt för UC (AC/DC). De röda skiljeväggarna separerar komponentgrupper elektriskt och bidrar till att visuellt skapa grupper. Det är lätt att montera ett stort antal märkningar för alla delar (märkning typ WAD5) och för att identifiera grupper.

Ytterligare utmärkande egenskaper hos TERMSERIEN innefattar ett brett utbud av versioner som passar olika applikationer, samtliga relämoduler och optokopplare har symmetriska konturer och en universell överkopplingslösning. Även över skiljeväggarna är det möjligt att överkoppla både skruv- och fjäderversioner. TERMSERIENS användare kan överkoppla mellan alla produktversioner i fem anslutningsnivåer, en design som avsevärt minskar anslutningstiden. Det är lätt att kapa överkopplingarna till önskad längd. Dessutom gör ytterligare en skiljevägg det enklare att få tag och att installationen blir säkrare – eftersom fingrarna inte behöver röra kontakterna.

LEDen fungerar som en indikering som även belyser hela utkastaren perfekt - även under dåliga installationsförhållanden. Utkastararmen gör att det är möjligt att ta bort kopplingselementet säkert - med ett tydligt hörbart "klick" som indikerar när reläet eller optokopplaren har snäppts ordentligt på plats. Samtliga kanter på modulerna är avrundade vilket underlättar enkel installation.

Weidmüller levererar sina relämoduler och optokopplare helt kompletta.

• Industri, tillverkning

• överkoppling