Weidmüller återlanserar sin Klippon® STB–familj

En serie i rostfritt stål för användning i vanliga industriella applikationer samt i farliga områden.

Under årtionden har kunder över hela världen visat förtroende för Weidmüllers kapslingsserie, det gäller även Klippon® STB-serien som Weidmüller återlanserar med en ny utgåva och i en ny design.

Klippon® STB-familjen (Small Terminal Box) är synonym för framstående kompetens, kvalité och kompletta lösningar. De passar för vanliga industriapplikationer precis lika bra som för applikationer i tuffa miljöer, som i process- och transportindustrier.

Weidmüller såg över sin Klippon® STB-serie och gjorde tekniska förbättringar enligt de nya normerna gällande utrustning för farligt område (IEC / EN 60079 ATEX) och DIN 62208 som täcker tomma kapslingar samt ökade krav på industriföretag som verkar i en global miljö.

Framställda av rostfritt stål typ 1.4404 / 316L (spegelpolerad rostfri stålyta) finns Klippon® STB i åtta olika storlekar (120 mm x 120 mm x 80 mm till 250 mm x 400 mm x 130 mm) och skyddsform IP 66/67 (industriell standard) och IP 66 (ATEX). Kapslingarna är konstruerade för temperaturer från -50° C till
120° C. De är korrosionståliga och lämpliga att användas i miljöer som utsätts för salt luft.

Kapslingarna levereras med deformeringsskyddade, temperaturresistenta silikonpackningar som standard. Klippon® STB-seriens kapslingar är resistenta mot stötar (7J ATEX vs. 10 J standard) och är utrustade med jordskruvar (M6) svetsade inifrån för att svara mot jordledarkrav. En jordskruv är också integrerad i det avtagbara locket som standard. De svetsade fästöronen är testade för att garantera stöt- och vibrationsäkerhet.

Klippon® STB-serien förbättras ytterligare med ett omfattande program av tillbehör, som bland annat innehåller artiklar som kabelförskruvningar/blindpluggar/tätningsbrickor/låsmuttrar och ventileringspluggar. Weidmüller tillhandahåller kapslingen klar för installation.

Kundspecifika lösningar finns tillgängliga på begäran.

Internationella godkännanden som GOST, UL och CSA håller på att förberedas.

• kapsling
  • kompakt