Weidmüller höjer återigen ribban för modern I/O-teknik med nya HD-moduler.

Nummer ett inom innovation på 2014 års mässa i Hannover: Weidmüllers Remote I/O-system "u-remote" är en vinnare. Dess prestanda har ytterligare förbättrats och systemhanteringen gjorts ännu enklare.

Weidmüller höjer återigen ribban för modern I/O-teknik med nya HD-moduler. HD står för hög densitet och förkortningen används inte utan goda skäl: fyra ledare med arean 0,14…0,32 mm2 kan anslutas till varje HD-kontakt, vilket ger 32 anslutningspunkter på vad som redan är den smalaste modulbredden på marknaden - bara 11,5 mm. Anslutningstäthet går hand i hand med systemuppbyggnadens flexibilitet: det finns tillräckligt med utrymme på de nya HD-modulerna för anslutning av åtta individuellt jackbara sensorer eller ställdon. På alla andra system skulle dessa behöva fördelas över flera moduler.

Plug & play-lösningen för HD-kontakter är mycket enkel men förkroppsligar mycket sofistikerad teknik och möjliggör snabb och tillförlitlig installation i trånga utrymmen i lokala applikationer. Att arbeta med förmonterade kontakter vars största mått stämmer överens med standard M8-kontakter ger färre ledningsmisstag trots betydligt snabbare monteringstider. Hela maskinmoduler kan kopplas mycket snabbare och tas i användning betydligt enklare.

Funktionaliteterna i ”u-remote” kan utökas ytterligare. Vid tuff användning av vardagsmaskiner är givar- och ställdonsfel en rutinmässig händelse för maskinoperatörer. Miljöpåverkan, friktion, strömspikar och mycket mer inverkar på anslutningstekniken och utsätter den konstant för skada. Att upptäcka sådana skador på ett målinriktat sätt och diagnostisera den som t.ex. kabelbrott eller kortslutning är en annan uppgift för nya ”u-remote” in- och utgångsmodul med individuell kanaldiagnos. På nivån för enskilda givare/ställdon rapporterar modulen aktuell funktionsstatus. Detta används som en detaljerad informationskälla om underhåll krävs, t ex information om exakta placeringen av ledarskador. Detta gör att serviceteknikern kan arbeta effektivt vid byte av defekta komponenter och besparar mödosamma analyser.

"u-remote”s nya funktioner på HMI 2014 avrundas av moduler med frekvensräknarteknik. I många fall är PLC-information om ström- och flödeshastighet eller vinkeländringar i inkremental- eller hastighetsgivare oumbärliga för exakt kontroll. Men denna information kan inte hanteras med standardfunktioner, så en funktion för detta specifika ändamål har lagts till i ”u-remote”s modulportfölj.

Motsvarande ingångsmodul registrerar signaler inom ett intervall av 0,1 till 100 kHz från vilken källa som helst och kan därför användas universellt för ett brett spektrum av frekvensberoende automationsapplikationer.

Dessa detaljerade innovationer gör att Weidmüller stärker sitt påstående att vi ger kunderna största möjliga projekt- och automationsprestanda i kombination med förenklade I/O-teknikshantering med
”u-remote”.

• hd-modul