Weidmüllers seriella/Ethernet-omvandlare utrustade med en eller två portar för industriell automation.

Förenklar integration av seriella enheter i industriella Ethernet-nätverk.

Weidmüllers nya seriella/Ethernet-omvandlare integrerar enkelt och tillförlitligt enheter med seriella gränssnitt i industriella Ethernet-nätverk. Inbyggda funktioner skyddar tidigare investeringar i befintliga automationskomponenter. Enhetens Ethernet-gränssnitt stödjer ett brett spektrum av olika driftlägen som TCP-server, TCP-klient, UDP, Real COM, RFC2217, omvänd Telnet, Par-anslutning och Ethernet-modem - utformad mångsidighet som garanterar mjukvarukompatibilitet.

Omvandlaren lämpar sig utmärkt för användning i automatiserade industriella applikationer där enheter med ett seriellt RS-232-, RS-242- eller RS-485-gränssnitt kommunicerar med ett Ethernet-nätverk. Exempel på sådana enheter inkluderar styrsystem, givare, mätinstrument, motorer, enheter, streckkodsläsare och operativa statusindikatorer. De två Ethernet-portarna i enheten kan användas som Ethernet-switchportar - en funktion som minskar kablagekostnaderna, eftersom användarna inte längre behöver ansluta varje enhet till en separat Ethernet-switch. Användaren har även möjlighet att bygga en kaskadkoppling bestående av flera seriella/Ethernet-omvandlare för att skapa en Ethernet-nätverksstruktur som möjliggör okomplicerad tillgång till komponenter med ett seriellt gränssnitt, till exempel via datorer. Ett integrerat webbgränssnitt tillåter användare att konfigurera alla omvandlarfunktioner och Ethernet-nätverksparametrar i en användarvänlig miljö.

Reläutgången i omvandlaren fungerar som en varningsfunktion för administratörer - ett larm skickas via e-post till servicepersonal om det uppstår några problem med Ethernet-anslutningarna eller om icke-auktoriserade ändringar görs på de seriella signalerna och anslutningarna, som gör det möjligt att agera snabbt i nödsituationer. En larmfunktion (inbyggd summer och realtidsklocka) samt en automatisk omstartsfunktion (inbyggd watchdog-timer) i händelse av ett fel garanterar dessutom pålitlighet.

Utökat överspänningsskydd för de seriella anslutningarna, Ethernet-portarna och strömförsörjningen garanterar att Weidmüllers seriella/Ethernet-omvandlare är idealiska för användning i tuffa industriella miljöer. Robusta skruvplintar säkerställer att strömförsörjningen och de seriella kontakterna är tillförlitligt anslutna. Redundant strömförsörjning (12-48 VDC) och låg strömförbrukning garanterar säkerhet och tillförlitlighet.

• modem
  • tcp-server