Weland nylanserar Släckdurk

Weland nylanserar Släckdurk

Weland Släckdurk är en helt ny typ av brandkvävande durk som genom sin unika design innehar egenskaper som kväver en oljebrand på tre sekunder. Durken är speciellt utvecklad för brandsläckningsgropar i exempelvis transformatorstationer. Brandkvävande durk har funnits i Welands sortiment i många år men genom noggrann förädling har durkens egenskaper och design nu tagit steget till att bli det självklara valet vid både offshore- och petrokemiska industrier. Släckdurken är mycket motståndskraftig mot korrosion och anpassad för industriella områden med aggresivt klimat.

Från idé till verklighet

Weland arbetar kontinuerligt med produktutveckling och det var Jonas Holmgren, Miljö- och Certifieringsansvarig på Weland AB, som fick idén till den nya förbättrade släckdurken.

- "Idén till den nya durken kom hemma, då jag på luncherna skissade på alternativa lösningar för att kunna förbättra både halksäkerhet och släckförmåga. Fokus låg på funktion och att inte låsa in sig i tidigare produktionslösningar", berättar Jonas Holmgren.

När resultatet överträffar förväntningarna

Produktutvecklingen har denna gång, på fler punkter än en, överträffat tidigare variant av durken.
Flertalet tester för oljebrand påvisar mycket goda resultat med en släckningstid på endast tre sekunder. Släckdurken har ett förbättrat rostskydd samt nu en gångyta som ger ett bättre grepp om ytan bli hal av olja. Dessutom är släckdurken oerhört prisvärd, tack vare en mer rationell hantering.
En lång process med nära samarbete mellan konstruktion och tillverkning har gett ett resultat som överträffar allas förväntningar.

- "Att se idén som färdig produkt var en häftig känsla", avslutar Jonas Holmgren.