Compact Store i ny tappning

Genom förvärvet av Kodverkstan tidigare i år så äger Weland Solutions nu helt WMS-systemet Compact Store. I samband med förvärvet så utökades även Weland Solutions IT-avdelning för att kunna lyfta systemet till nästa nivå. Detta blev startskottet för en rad planerade förbättringar och helt nya funktioner som nu ser dagens ljus i och med att Weland Solutions lanserar Compact Store 8.0.

Den nya versionen har ett modernare gränssnitt och är ännu mer framtidsanpassat. I WMS-systemet finns det stöd för samtliga arbetsmoment som ingår i normal lagerhantering som inleveranser, sammanställning, prioritering och startande av plockorder, omflyttning och påfyllnad av artiklar samt inventering.

Nytt i Compact Store 8.0 är bl.a. inlagring via Put-to-light (PTL). Detta innebär att kunden med hjälp av PTL kan styra inlagring - ett hjälpmedel för att effektivisera plock och inlagring till hissautomaten. Detta har redan funnits vid utlagring/plock, men nu finns det alltså även tillgängligt för inlagring.

Funktionen att starta en order har förbättrats på ett flertal punkter. Möjlighet att knyta operatörer till hissar, en snabbare import av ordrar, samt förbättrat stöd för surfplattor och mobila enheter är några andra nyheter användare kan se fram emot vid en uppgradering.

Compact Store kan användas som ett helt fristående system, men kopplas oftast mot ett affärssystem (ERP, Enterprise Resource Planning). Affärssystemet sköter om ekonomin och Compact Store kan ses som lagermodulen. Cirka 400 installationer har gjorts hos kunder och Compact Store har levererats tillsammans med de flesta på marknaden förekommande affärssystem.

• compact store
  • wms