Smart däckförvaring med hissautomat

Weland Solutions har tagit fram en smart kundanpassning för att förvara däck. Däckförvaringen innebär att däcken lagras i en Compact Double hissautomat, vilket både sparar tid och minskar personalkostnaderna.

Traditionellt sett förvarar däckgrossister däck på däckställ som liknar pallställ. Weland Lagersystems kundanpassning innebär att däcken istället förvaras i en hissautomat. Enligt Björn Karlsson, VD på Weland Solutions, så kan en stor mängd däck lagras.

- Med flera hissautomater jämte varandra så är det lätt att lagra upp till 150 000 däck, säger Björn Karlsson.

Kundanpassning

Weland Solutions anpassar varje hissautomat till hur grossistens tidsbokningar ser ut. Antingen kan man ha hissautomaterna bakom varandra med en betjäningsöppning eller ha hissautomaterna på rad – med flera betjäningsöppningar.

- Vid många tidsbokningar samtidigt kan vi ställa flera hissautomater jämte varandra. På så sätt kan flera personer plocka däck från betjäningsöppningarna samtidigt, förklarar Björn Karlsson.

Snabb plockning

Med däcken förvarade i en Compact Double blir plockhastigheten 2-4 gånger snabbare än i ett traditionellt lager. Med denna däckförvaring är det enklare att plocka fram rätt däck. Däcken lagras i hissautomaten och rätt produkt kommer snabbt till plockaren, serverat på en bricka i bekväm arbetshöjd.

Sparar tid

Med Weland Solutions hissautomat behöver inte personalen leta bland hyllor efter däcken. Mycket tid och många steg sparas jämfört med ett traditionellt lager. Personalkostnaderna minskar även då färre personer behövs på lagret. Dessutom har hissautomaterna bra ergonomi, vilket visar sig i minskad sjukfrånvaro.

• weland lagersystem
  • compact double