Hudvårdsföretaget Weleda bidrar till samtliga av FN:s 17 Globala mål för hållbar utveckling – Nu presenteras Weledas årliga hållbarhetsrapport för 2018

Weledas ambitiösa hållbarhetsmål visar att ekonomisk framgång och hållbarhet kan och bör gå hand i hand. I Weledas nyligen släppta årsredovisning presenterar företaget även en omfattande hållbarhetsrapport. Denna visar att Weleda konkret bidrar till FN:s samtliga 17 Globala mål för hållbar utveckling. Weleda är idag världsledande inom certifierad naturlig och ekologisk hudvård. Som ett bevis på att arbetet går i rätt riktning, utsågs Weleda i början av 2019 till världens mest hållbara hudvårdsföretag för andra året i rad av The Beauty Shortlist Awards.

Som världsledande tillverkare av certifierad naturlig hudvård bidrar Weleda till att aktivt arbeta för rättvisa villkor, hållbara mål och biologisk mångfald genom hela produktionskedjan. I Weledas kombinerade årsredovisning och hållbarhetsrapport för 2018 visar företaget upp sitt ambitiösa hållbarhetsprogram som inkluderar hela Weleda-gruppen fram till 2022. Programmet beskriver företagets övergripande mål där den viktigaste pelaren är främjandet av regenerativt jordbruk som ett bidrag till klimatskydd och bevarandet av biologisk mångfald.

En stor del av Weledas vinst investeras i att skapa arbeten med goda arbetsvillkor och rättvisa löner i utvecklingsländer och att ge tillbaka till naturen. Genom att kvalitetssäkra biodynamiska odlingar och ge förutsättningar för ett hållbart jordbruk skapas förutsättningar för social-, ekonomisk- och miljömässig hållbarhet. Weledas höga kvalitet är resultatet av en genomgående hållbar verksamhet vilket återspeglas i års- och hållbarhetsrapporten för 2018 och som i grunden följer de principer Weleda har jobbat för i snart 100 år.

– Det känns otroligt viktigt och meningsfullt att jobba på ett företag som så aktivt tar sig an de Globala hållbarhetsmålen, vilket vi konkret kan visa i års- och hållbarhetsrapporten. Vi går gärna i bräschen och visar på hur vi arbetar med hybrida företagsmål, där vi både arbetar mot finansiella och samhällsfrämjande hållbarhetsmål - hur ekonomisk tillväxt kan gå hand i hand med vår höga ambition inom hållbarhet, säger Anders Tengelin, VD på Weleda Norden.

Att biologisk mångfald står högt upp på agendan för ett cirkulärt företag som Weleda faller sig naturligt, VD Anders Tengelin fortsätter:

– När den biologiska mångfalden är hotad så berör det oss på Weleda direkt, där försöker vi ta ansvar med olika insatser och projekt. Vi har indirekt flera miljoner pollinerare som jobbar för oss ute i växtligheten och gör vår företagsmodell möjlig. Genom att säkra de pollinerande insekternas framtid säkrar vi också vår egen.

Sammanfattning års- och hållbarhetsrapport för 2018:

Weleda är det första europeiska företaget att bli medlem och certifierade i enlighet med ”Union for Ethical Biotrade” (UEBT), en icke vinstdrivande organisation som arbetar för biologisk mångfald och rättvis handel. UEBT är den i särklass strängaste certifieringen inom naturkosmetik och jobbar för att upprätta och certifiera ett system för hela försörjningskedjan av alla råvaror som används i naturlig och ekologisk hudvård.

Rapporten visar att klimatsmarta och hållbara lösningar för Weledas förpackningar står högt upp på agendan. Tillsammans med företagets marknadspartners utvecklar man nya sätt att minska förpackningarnas klimatavtryck, bland annat genom att förbättra återvinningsalternativen och skapa nya förpackningssystem. Målsättningen är att år 2022 fördubbla andelen återvunnet material i förpackningarna.

Förutom Weledas egna högt uppsatta hållbarhetsmål för sina produkter har företaget även satt som mål att hela koncernen ska vara B-Corp-certifierad senast år 2022. Den internationella B-Corps hållbarhetscertifieringen (B = Benefit) kräver att hela företaget konsekvent fokuserar på långsiktig hållbarhet med påtaglig positiv inverkan på människor och natur.

Hela Weledas verksamhet utgår från de av FN uppsatta Globala Hållbarhetsmålen och företaget bidrar i dagsläget till samtliga av de 17 målen. Se bifogat material.

• weleda sustainability

Weleda är ett hudvårdsföretag vars sortiment består av enbart naturligt certifierade produkter. Bolaget grundades 1921 i Schweiz. Weleda är utnämnt till världens mest hållbara företag inom naturlig hudvård två år i rad, 2018 och 2019. Med noggrant utvalda och effektiva ingredienser från växter i Weledas egna trädgårdar, skapas naturlig, effektiv hudvård med vårdande och välgörande egenskaper. Hudvårdsprodukterna är inspirerade av naturens egen förmåga att återhämta, hjälpa och reparera sig själv. Weledas produkter är 100 % naturligt certifierade av Natrue, ekologiskt certifierade och dermatologiskt testade, de innehåller inga GMO-ingredienser, mineraloljor, silikoner eller parabener.

I dag är Weleda representerat i över 50 länder och arbetar holistiskt med skönhet och hälsa, rättvisa villkor, hållbara mål och biologisk mångfald genom hela produktionskedjan. Weleda är certifierat av UEBT, som arbetar för bevarandet av den biologiska mångfalden.