Slipp torr vinterhud - jobba lager på lager

På vintern sjunker fuktnivån och luften blir torrare. Snabba temperaturväxlingar mellan kall luft utomhus och torr luft inomhus i kombination med arbete framför dator etc. gör vår hud torr och ömtålig. För att huden ska må så bra som möjligt under den kalla årstiden är det värdefullt att addera både fukt och fett till din hudvårdsrutin. Att enbart använda en ansiktsolja återfuktar inte huden på sikt. Oljan ger näring och skyddar mot fuktförlust genom att kapsla in den fukt du får från ett serum eller fuktkräm. Fördelen med naturliga ingredienser är att de stärker hudens egen skyddsbarriär, så att du återuppbygger en stark och motståndskraftig hud.

Layering – lager-på-lager metoden

Inom hudvård pratas det om sk. ”layering”. Enkelt förklarat betyder det att du jobbar lager-på-lager vid applicering av din hudvård. Tumregeln är att applicera tunnast först och fylligast sist för att huden ska absorbera och ta till sig produkterna på bästa sätt.

Efter rengöring använder du ev. ett ansiktsvatten och därefter ett tunnare serum. Fortsätt med en fuktkräm och välj sedan en ansiktsolja, antingen ett par droppar i din ansiktskräm eller som ett sista steg för att låsa in fukten. På så sätt ger du huden både näring och fukt. Tips på vintern, om du ska vistas ute en längre tid, är ett tunt lager av en vattenfri väderkräm.

Weledas vinterrutin - steg för steg...

Steg 1. Balanserande och lugnande rengöring

Din hudvårdsrutin startar med grunden – använd en mild rengöring baserad på vegetabiliska vitaminrika oljor och naturlig mjölksyra så får huden hjälp att bevara fukt och pH-balansen.

Weleda Almond Soothing Cleansing Lotion

• Rengör milt utan uttorkande och syntetiska sulfater
  • Parfymfri krämig rengöringslotion perfekt för skandinaviskt klimat
  • Med näringsrik mandelolja som innehåller viktiga fettsyror och E-vitamin
  • Med pH balanserade vegetabiliskt mjölksyra

Steg 2. Tunnast först!

Vid applicering av fukt och fett, tänk precis som med vinterkläder, tunnast först. Ett serum tillför extra fukt och är bra om du börjar få linjer.

Weleda Pomegranate Firming Serum

• Ett intensivbehandlande oljefritt fuktserum som ger djupgående fukt av bl.a. granatäpplejuice och aloe vera
  • Dermatologiska tester visar en ökad fuktnivå med 39% redan 30 min efter applicering
  • Hög koncentration av antioxidanter som dessutom skyddar huden och ger ett ”naturligt anti-pollution skydd”

Steg 3. Näringsrik ansiktskräm

Efter serum adderar du en rikare ansiktskräm, för extra näring och fukt. En ansiktskräm med vegetabiliska oljor i kombination med fuktgivande ämnen tas lätt upp av huden och stärker hudbarriären.

Weleda Almond Soothing Facial Cream

• Parfymfri mild ansiktskräm som skyddar och balanserar känslig hy
  • Med näringsrik mandelolja som innehåller viktiga fettsyror och E-vitamin
  • 73% upplever att krämen lindrar hudirritation

Steg 4. Lås in fukten med olja

Avsluta hudvårdsrutinen med en skyddande ansiktsolja, som låser in fukten och skyddar mot de snabba temperaturväxlingarna.

Weleda Almond Soothing Facial Oil - fördelar med Weledas ekologiska ansiktsolja

• Näringsrik ansiktsolja med viktiga fettsyror och E-vitamin
  • Ger lyster och bevarar slät hy
  • Blandningen av plommonkärnolja och mandelolja passar särskilt bra för känslig hy
  • Balanserar oren hud genom att inte torka ut och stressa huden
  • Parfymfri

WELEDA VÄRLDENS BÄSTA HÅLLBARA HUDVÅRDSFÖRETAG
Weleda är världens mest hållbara företag inom naturlig hudvård. Våra produkter är 100% naturliga, ekologiskt certifierade av NATRUE*, har 0% syntetiskt innehåll, är dermatologiskt testade och ej djurtestade.
*en av de certifieringar som ställer högst krav på naturlig hudvård i Europa, www.natrue.org.