Weleda Birch Body Scrub nominerad till Swedish Cosmetics & Beauty Awards - Björk som naturligt skönhetsmedel

Weleda grundades i Schweiz 1921 och är det ledande företaget inom naturlig, ekologisk hudvård i Europa. Huvudkontoret för den nordisk-baltiska verksamheten ligger i Järna i Sverige och har 35 medarbetare och en omsättning på 65 MSEK.

Vi är stolta och glada att berätta att vår kroppspeeling, Birch Body Scrub, nominerats till Swedish Beauty & Cosmetics Awards. Med anledning av det vill vi också passa på att tipsa om resten av vår ekologiska björkserie - en inre och yttre skönhetskur i tre delar!

Våren är ju en tid då många av oss ser över vår hälsa och vårt yttre litet extra. Samtidigt exploderar björkens späda blad runt omkring oss och de innehåller just då extra mycket ämnen med välgörande effekter som har med sundhet att göra - och därmed också utstrålning och skönhet.

Björkbladens välgörande innehåll är något som Weleda använder i en serie av tre skönhets- och hudvårdsprodukter som baseras just på björkblad och som har olika funktioner: Birch Body Scrub och Birch Cellulite Oil (en produkt som fått många hängivna användare, bland andra Alicia Silverstone) samt Björklövsextrakt. Se bifogad pdf för mer information.

Mellan maj och juni befinner sig björken i sin starkaste vitala uppbyggnadsfas. Då innehåller bladen speciellt mycket värdefulla ämnen, exempelvis flavonoider och c-vitamin. Mer än 400 vildsamlare är nu igång i Sydböhmen för att samla unga björkblad av hög biologisk kvalité till Weleda.

Weleda gör en speciell beredning av björkbladen som får en utrensande effekt i kroppen, genom att de stimulerar kroppens vätskebalans och ämnesomsättning. Ur björkbladen utvinns också en högvärdig och bra olja. Genom att bladen kokas på ett speciellt sätt behålls också de värdefulla ämnena.

Historiskt har människor använt björk för hälsa och skönhet under lång tid. De gamla germanerna drack tidigt björksaft i skönhetssyfte och även som stärkande dryck. Nordiska och slaviska folkstammar bryggde björkmjöd och drack björkvin. Feber och magsmärtor behandlades med björksaft. Hudåkommor och sår behandlades med björkbladsvatten. Björk användes också som viktreducerare genom sin dränerande och stimulerande effekt och i Nordeuropa och i Ryssland var det vanligt förekommande med björk som renande vårkur.

För mer information och bildmaterial, vänligen kontakta:
Martina Nyman, marknadschef, Weleda Sverige
0702-632460, martina.nyman@weleda.se