Sproud lanserar Barista - Nästa innovativa mjölkalternativ baserat på ärtprotein.

Det nya växtbaserade varumärket Sproud breddar sin produktportfölj. Sproud är en innovativ och kontroversiell aktör på marknaden då det är en dryck baserat på ärtprotein. Nu får Sproud Original Drink sällskap av Sproud Barista.

WeMake Brands lanserade varumärket Sproud under hösten 2018. Sproud kom att bli den första ärtbaserade drycken i Europa. Drygt ett halvår senare utökar Sproud nu produktportföljen med en uppföljare till Sproud Original Drink - nämligen Sproud Barista. Att den växtbaserade marknaden växer så det knakar har inte undgått någon. Ur både hälso -och miljöaspekter ses en växtbaserad kost som framtidens "måste". Forskning visar på hur vi drastiskt behöver lägga om vår kost för att rädda planeten. Sproud såg ett behov av en ny växtbaserad dryck baserad på en hållbar proteinkälla och ur detta växte Sproud Original Drink fram.

Nästa steg för Sproud är att revolutionera café- och resturangbranschen genom att ta fram ett veganskt svar på Barista mjölken. Även Sproud Barista har en neutral smak och en egenskap som liknar den vanliga mjölken. Baristor har ofta vittnat om att växtbaserade drycker är svårarbetade men nu har de fått en ny produkt som är lätt att skumma precis som man vill ha det.

- Sproud Barista skummar väldigt bra och framhäver kaffesmaken bättre än andra växtbaserade mjölkalternativ som jag har provat. Nu är det enkelt för konsumenter att få en god, krämig vegansk cappuccino eller latte och samtidigt minimera sin klimatpåverkan, säger Daniel Remheden, ägare av Love Coffee.

I dagarna gick första leveransen av Sproud Barista ut till dagligvaruhandeln. Den kommer att finnas på ICA och COOP från och med vecka 7. Sproud Barista kommer även att finnas online via mat.se. Från och med vecka 8 lanseras Sproud Barista även på Foodservice.

Det är kul att se hur positivt Sproud Barista tas emot av baristor och det är tydligt att det finns ett behov av fler växtbaserade barista-alternativ inom café- och restaurangbranschen, säger Sammy Challal, Brand Manager på Sproud.

För mer information, vänligen kontakta Sammy Challal, Brand Manager på Sproud

sammy.challal@wemake.se

Fler nyheter är på väg. Håll koll på Sproud för att inte missa något!

• hälsogrossist
  • träning
  • sproud
  • mat
  • vegan
  • detaljhandel
  • livsstil
  • trend
  • växtbaserad
  • fritid
  • energi
  • dryck
  • plantbased

Om Sproud

Bakom varumärket Sproud finns Malmöbaserade sälj- och logistikföretaget WeMake med 80 års erfarenhet från hälsa och hållbarhet. I en tid präglad av stora miljöutmaningar arbetar Sproud efter övertygelsen att ”bättre produkter” är en del av lösningen.

Sammy Challal

Brand Manager +46 730-351005