Människor i nöd har rätt till den bästa behandling som står att finna

WeMind startades 2006 med övertygelsen om att förbättra den svenska psykiatrin på tre sätt. Fokus på val av behandlingsmetod, utvärdering av  behandlingsresultat och uppföljning av patienternas vårdupplevelse.

Vi är en psykiatrisk öppenvårdsklinik med landstingets uppdrag att behandla de mest komplicerade fallen av ångest- och förstämningssyndrom, där posttraumatisk stress (PTSD) ingår. WeMind följer riktlinjerna för behandling och har kompetent personal med lång erfarenhet, enligt ny landstingsrevision. Vi mäter alltid resultaten av våra insatser och vårt omhändertagande. Åtta av tio patienter uppfyller inte längre kriterierna för klinisk depression/ångest efter genomgången behandling. Nio patienter av tio bedömer att kvaliteten på behandlingen är bra/utmärkt. Dessa resultat baseras på 2 100 patienter vi behandlat. WeMind är ett aktiebolag som ägs av medarbetare och andra som bidrar till verksamheten – det är inte och ägs inte av riskkapitalbolag. Som nationell psykiatrisamordnare föreslog jag bl.a. att psykiatrin skulle mäta effekterna av sitt arbete, dvs följa upp om patienterna blir bättre. WeMind gör detta idag och kommer fortsätta göra det om vi får uppdraget att behandla patienter som utsatts för tortyr- och krigsskador. Vi vill bidra till att metoderna utvecklas, och att resultaten mäts och redovisas. Människor i nöd har rätt till den bästa behandling som står att finna.

Anders Milton

Ledamot av WeMinds styrelse, tidigare regeringens nationelle psykiatrisamordnare och tidigare ordförande i Svenska Röda Korset

WeMind - vårdbolag inom psykiatrin

Thomas Tegenmark