Att ge- det viktigaste på Wenngarn även denna jul!

Varje år slår julhandeln nya rekord. På Wenngarns Slott vill vi flytta fokus från att vilja ha och få till att ge och hjälpa.

– Att ge är härligt men att ge till dem som verkligen behöver är härligare. I och med utvecklingen av projektet Wenngarn och det bysamhälle som växer fram känns det viktigt och spännande att skapa en tradition av att Ge, där vi gör det enklare för vår omgivning att hjälpa de som verkligen behöver i juletid, säger Olle Larsson, ägare till Wenngarn.

Genom en enkel, men rolig utställning på de digitala skärmarna i slottets stora sal presenteras de olika organisationern, Disasalen. Syftet är att öka förståelsen för organisationernas arbete och dessutom informeras slottets besökare om organisationerna på ett nytt och kreativt sätt.

GE-butik - Gåva i dubbel bemärkelse

Slottscaféet öppnar även i år en Ge-butik där besökaren kan välja bland produkter från de deltagande organisationerna. Ge till de som behöver, men också ge goda julklappar till nära och kära.

- Projektet är i all sin enkelhet en viktig händelse för oss på Wenngarn. Jag som ägare har därför beslutat att matcha de gåvor och bidrag som folk ger inom ramen för projektet. Det är en utmaning och ett åtagande vi är stolta över fortsätter Olle Larsson.

Årets julgran - Barnens egna Ge-projekt

Förra året samlades ryggsäckar till ensamkommande flyktingbarn in tillsammans med Rädda Barnen.

Under årets julgran samlas lego i samarbete med organisationen Invisible Friend till förmån för alla de barn som på grund av sina mammors fängelsestraff även dem sitter i fängelse.

–Förra årets julgran var en mycket lyckad och omtyckt aktivitet och vi önskar att årets gran kan glädja minst lika många utsatta barn. Vi hoppas kunna engagera många barn i och runt omkring Sigtuna. Om alla delar med sig lite, blir det mycket. Hur mycket lego vi kan vi spara ihop vet jag inte, men målet är att fylla den stora kista som vi kommer att placera bredvid granen i Stenhallen på Slottet, säger Anna Lakmaker Destinationsansvarig på Wenngarn

Ideella föreningen Invisible Friend arbetar med att belysa, beröra och uppmuntra barn som sitter i fängelse tillsammans med sina mammor.
– Vi har på regeringsnivå nu fått öppningar till Kenyas alla kvinnofängelser där det finns barn, vilket är hela 34 stycken anstalter. Hittills har vi bara börjat och besökt tre fängelser kring Nairobi. Lyckan var total när vi kom med lego. De barn vi möter är mellan 1 och 4 år och har vanligtvis inte mycket att leka med innanför murarna säger Jenny Axene, grundare av Invisible Friend

Om GE-projektet
Plats: Wenngarns slott i Sigtuna
Antal besökare: cirka 10 000
Datum: 24/11 till 23/12

Klara deltagande organisationer:

Action Aid, Invisible Friend, Kenyaprojektet, Min stora dag, Shoe 4 Africa, och Uppsala stadsmission.

Emmelie Arneng, Projektledare
Emmelie@sisyfos.se Telefon 0707 666774