Skördedagar på Wenngarn – marknad, logdans, och vackra bilar

Den 17-18 september är det dags för den tredje skördefesten på Wenngarn. Hela helgen är fullspäckad med roliga aktiviteter för stora och små. Kom på skördemarknad, äppelmostävling, självplock av solrosor, äpplemustning, guidade turer, föreläsningar och workshops. Slottsparken fylls återigen av vackra bildar och årets tema är 60-tal. Nytt för i år är en vintagemässa och en härlig skördefest på Logen med dans, Wenngarns egenproducerade öl och rustik mat.

- Vi älskar att lyfta fram det lokala, närodlade och härproducerade. Wenngarns Skördedagar är en hyllning till allt som växer och gror. På Wenngarn producerar vi öl, must, sprit, bröd, sylter, sötsaker och praliner. I trädgården odlar vi många ätbara växter som används direkt i våra KRAV-märkta restauranger, säger Anna Lakmaker, Destinationsutvecklare på Wenngarn och projektledare för Skördefesten.

Wenngarn är ett av de största besöksmålen i Sigtuna kommun. I år kommer ca 200 000 personer besöka Wenngarn som konferensgäst, besökare eller företagare. Wenngarns Skördedagar är ett utmärkt tillfälle för lokala matproducenter, hantverkare och trädgårdsentusiaster att träffa och sälja sina varor direkt till intresserade besökare. I år har skördemarknaden utökats och flyttas utomhus. Marknadsstånden kommer att sträcka sig hela vägen från slottet och upp till Kulturstallet.

I samarbete med Fröken Pralin anordnas en stor vinatgemässa på Logen och i slottsparken kan man under söndagen titta på vackra bilar från 60-talet. Bilutställningen sker i samarbete med Klassiker. Bland de övriga programpunkterna återfinns föreläsningar, skördemarknad, äppelmostävling, guidade turer i både slottet och trädgården, träffa pomolog och trädgårdsarkitekt för rådgivning.

Kort information
Öppettider: lördagen den 17/9 kl 11.00-17.00, söndagen den 18/9 kl 11.00- 16.00
Missa inte skördefesten på logen på lördagskvällen!
Plats: Wenngarns slott
Hela programmet finns på wenngarn.se/skordefest

Anna Lakmaker

Presskontakt Destinationsutvecklare 073 944 34 21