Premiärkväll för Sveriges största nyårsrevy som firar 20-årsjubileum!

Premiärkväll för Sveriges största nyårsrevy som firar 20-årsjubileum!

Falkenbergsrevyn firar i vinter 20-årsjubileum och gör det med den rykande färska nyårsrevyn SPEXIT. Det blir premiär på Trettondagsafton och självklart drivs det med alltifrån Donald Trump och norska skiddopingskandalen till ledarkrisen i Miljöpartiet, Liberalernas nya potensstarka logga och BREXIT – ingen går säker när Sveriges publikmässigt största nyårsrevy bjuder upp.

Intresset för att boka biljetter till jubileumsrevyn är stort och redan är över 17 000 av de 20 000 släppta biljetterna sålda.En starkt bidragande orsak till Falkenbergsrevyns popularitet är de höga tittarsiffrorna när den sänds på SVT vilket byggt upp revyns unika varumärke bland Sveriges revyer. När revyn sändes på TV i somras sågs den av över 800 000 tittare och blev den veckans mest sedda TV-program. Premiären för jubileumsrevyn äger rum på trettondagsafton den 5 januari 2017 och föreställningen spelas sedan 60 gånger fram till slutet på mars.

I vinter gör Falkenbergsrevyn sin 20:e revysäsong sedan starten på Falkenbergs Stadsteater 1998. Det planeras för en festlig jubileumsrevy och i ensemblen återkommer Anna Bromee som senast var med 2012.

- Anna Bromee är en multirevyartist med mängder av kul egenskaper. Förutom att hon sjunger och agerar bra är hon även en duktig imitatör och musiker. Lite av ett revyns kinderägg med andra ord, berättar Magnus Wernersson som är producent för Falkenbergsrevyn.

Magnus Wernersson tycker att 2016 har varit ett bra revyår med mängder av händelser att driva med.
-Det räcker bara att räkna upp efternamn som Trump, Romson, Sahlin, Dylan och Johaug så förstår ni att vi inte har någon brist på uppslag. Nya loggan för Liberalerna, OS i Rio, skandalen på Karolinska och Påve-besöket är annat som vi självklart kommer att skoja med och än är det ju dessutom mycket kvar av året och vi skriver alltid in i det sista för att vara så aktuella som möjligt. Totalt har vi fyllt revyn med ett 50-tal olika händelser.

I revyn gör Anna Bromee också en drift med allt strul kring Postnord i numret ”Så mycket värre” i form av en imitation av Lisa Ekdahl som nyutnämnd generaldirektör. Ett av revyns huvudnummer är en presidentmusikal som görs i form av en boxningsmatch med sång till ett tiotal av de allra största amerikanska musikallåtarna som finns. Norska skiddopingskandalen lyfts fram på melodin ”La de swinge” där en ny stor norsk helg lanseras vintertid vilken firas ”dan före dan, före dan, före doparedan”.

Revyensemblens viktigaste mål är att få publiken att skratta. Några gånger varje säsong görs en kvalitetskontroll då producenten sitter i publiken och räknar skratt med hjälp av block och penna.

- Förra året hade vi över 250 rejäla skratt i snitt per föreställning vilket motsvarar ungefär två skratt i minuten och gör att vi utan att rodna kan kalla oss för Sveriges roligaste revy, säger Bertil Schough som är en av skådespelarna i revyn men också var med och startade den ihop med Håkan Runevad och Magnus 1998.

- Vi planerar för en del förändringar införårets jubileumssäsong. Antingen väljer man att köra vidare som vanligt eller så låter man jubileumet bli ett avstamp för framtiden och blandar kontinuitet med förändring. Vi har nu kommit drygt halvvägs i vår 35 dagar långa repetitionsperiod och det känns väldigt lovande och kul, avslutar Magnus Wernersson.

Läs mer www.falkenbergsrevyn.se

FALKENBERGSREVYN

Kontakt: Magnus Wernersson Producent, Falkenbergsrevyn tfn. 070-53 838 86.

Presskontakt: Rickard Werecki, Werecki promotion company tfn.. 070-717 80 08 pr@werecki.com pressbilder och ytterligare info se: www.werecki.com