”VI GÖR OSS REDO FÖR TAKE OFF”

Vårt arbete med att bygga framtidens elbolag fortsatte under andra kvartalet. Fokus under kvartalet var att sätta strukturen för den organisation som ska kunna hantera en väsentligt större affärsvolym än den vi har idag. Vi har därför satsat på nytt IT-stöd för att hantera kundernas avtal och förbrukning, organiserat om kundstjänsten och – sist men inte minst – byggt nya digitala miljöer för webben och mobilen. Allt är utformat för att göra det enklare för vanliga människor att bli smarta och uppdaterade elkonsumenter.

Både webbplatsen och appen går live under tredje kvartalet. Här kan man enkelt följa både elpris och den egna elförbrukningen, både i kronor och i traditionella kilowatt. Tillgång till sådan information är en förutsättning för att man som enskild person ska kunna göra smarta val, både i stunden och över tid. Sedan fyller vi förstås på med både tips och tjänster för hur man blir en smartare elkund.

I grunden vill vi ge våra kunder ren el till riktigt bra pris. Vi vill faktiskt inte ens tjäna pengar på elen vi förmedlar. Hur vi ska göra det kommer att visa sig när vi snart lanserar Werel One, det nya erbjudandet till kunder. Vi tror att det kommer att ruska om tankarna ordentligt hos många – både kunder och konkurrenter.

Nästa steg i förberedelserna är att ytterligare stärka vår finansiering. Under våren har ägarbilden förändrats och vi har initierat flera dialoger. Gergeo Invest har fått sällskap av Larmag Invest som stor ägare och vi har även fått in Everything Energy, och två hedgefonder som ägare. Grunden är därmed lagd för att vi ska kunna ta nästa steg.

Vi börjar så smått bli redo för take-off. Jag ser fram emot en fortsatt händelserik höst.

VD Peter Swartling

• framtidens elbolag