Test av energiförbrukning för Westerbergs spabad.

En viktig fråga och en stor utmaning med ett spabad är att få ner den dagliga energiförbrukningen. Att helt enkelt bibehålla vattnets värme på effektivaste sätt genom konstruktion och materialval, för att ge varma sköna bad året om till en låg driftsekonomi.

”Vi har med omsorg valt konstruktion och material så vi vet att våra spabad håller för den svenska vintern. Men för att få en oberoende jämförbar siffra har vi låtit TÜV, förkortning för Technischer Überwachungsverein, testa våra spabad.” Säger produktchef Kennet Fredriksson

TÜV arbetar för att validera säkerheten hos produkter av alla slag för att skydda människor och
miljö. Som oberoende konsulter undersöker de bland annat växter, motorfordon, energi-anläggningar, åkattraktioner, apparater och produkter (t.ex. konsumentvaror) som kräver övervakning. De arbetar även som projektutvecklare för energi-och trafik koncept, som problemlösare i miljöskydd, och som certifieringsorgan.

Resultatet visar att våra spabad drar endast 213 kW/månad. Det är inte helt lätt att sätta den siffran i jämförelse med andra spabad på marknaden då det beror på hur, var och under vilka förhållanden testerna genomförts. TÜV-testet på vårt spabad  Deluxe har genomförts med pumparna på, utifrån 2 bad/vecka, med en utetemperaturer på mellan 4,1 och 7,4 oC och med vattentemperatur på 37oC.