Hon fixade Gordon Ramseys restaurangbokningar

Den 1 december kommer Anneliese Hainz till Stockholm för en föreläsning på Nalen om sina erfarenheter från Gordon Ramsey Holdings. Den kommer jag inte missa av flera anledningar.

Under åtta år jobbade hon med Gordon Ramsey och såg till att de kunde använda sina restauranger över hela världen på ett mer effektivt sätt. Att få in fler kunder, utnyttja tider på dagen som normalt var väldigt lugna - och samtidigt få kunder som var glada och ville komma tillbaka.

Som van restaurangbesökare har man alltid åsikter om mat, dryck och hur personalen bemöter en. Men det finns även en vetenskap bakom bokningssystem och hur lokalen används mest effektivt. Det fattade Gordon Ramsey och Anneliese lär ha mycket att lära oss i Sverige.

För visst är det underligt att inte fler restauranger lägger ner mer tid på logistiken hur vi hittar till restaurangen och bokar vårt bord, som hur den smakar och upplevs?

I Sverige görs också de flesta restaurangbokningar via telefon. Litet märkligt 2009 när vi beställer tåg- och flygbiljetter via nätet, men glatt letar reda på telefonnummer till en lämplig lördagskrog och sedan ägnar lång tid i telefonköer. Det här har inte minst nya företag som Bookatable.com uppmärksammat.

Föreläsningen med Anneliese Hainz börjar kl. 14.30 den 1 december 2009. Den anordnas av Livebookings som har ett bokningssystem som används av tusentals restauranger runt om i världen - och som också utvecklas tillsammans med krögarna. Föreläsningen är öppen för restaurangägare och här hittar du mer info