Förlagets nio mest sålda barnböcker ingår i projektet ”Klassboken”.

Fyll på klasskassan genom barnböcker

I dagarna rullar Whip Media ut sin nya skolsatsning "Klassboken" som är ett projekt ämnat att dels öka på intresset för böcker bland skolelever och dels ge skolklasser en chans att fylla på klasskassan för kommande skolresor, biobesök eller vad man nu har planerat.

Whip Media har valt ut sina nio mest populära barnböcker att ingå i projektet. Skolklasser runt om i Sverige har möjligheten att sälja dessa för att dryga ut sin klasskassa.

– Vi ser att intresset för den här typen av inkomstkällor ökar i skolorna i takt med att kraven på de aktiviteter man planerar ökar. Därför vill vi ge elever runt om i landet en möjlighet att tjäna mer pengar till sin klass genom att sälja en bra produkt som de flesta förknippar med något positivt. Jag har ofta själv fått besök av elever som säljer allt ifrån cocosbollar till strumpor och även om deras intentioner är behjärtansvärda så är det högt prissatta produkter med relativt liten marginal, berättar Anders Nyman, förlagschef på Whip Media.

– Till skillnad från andra aktörer som ofta lägger elevernas vinst ovanpå sitt eget normala utpris, väljer vi att möta eleverna på halva vägen. Därför erbjuder vi böckerna till lägre pris än vanligt för återförsäljare och ger därför eleverna en större marginal. Dessutom ger det eleverna möjligheten att kunna sälja böckerna till ett lägre pris än vad de kostar ute i handeln.

Enkel hantering

På förlagets hemsida kan klasser anmäla sitt intresse, ladda ner säljmaterial i form av ett presentationsblad och även beställningsformulär. Detta bidrar till att förlaget kan hålla nere omkostnaderna vilket direkt förs över till elevernas ökade intäkter.

– För oss är det viktigt att alla parter i ledet ska tjäna på projektet. Kunden köper böcker billigare än i bokhandeln, eleverna köper in böckerna till ett subventionerat pris och vi minskar våra försäljnings- och administrationskostnader. Det blir en win-win-win så att säga.

Inga risker

All försäljning sker i förväg, så när klasserna väl beställer böckerna från förlaget har de redan fått in beställningar från sina kunder. Det föreligger alltså ingen risk för att klasserna ska göra en förlust på projektet. Skulle en klass visa intresse men inte sälja så bra, då är det bara att ångra sig innan man lägger sin beställning.

– Men även 5 böcker ger en vinst till klassen så det finns egentligen ingen nedre gräns för hur många böcker man behöver sälja, menar Anders Nyman.

Klassen tjänar bra

Förtjänsten som klasserna gör är minst 30 kr per såld bok. Men förlaget erbjuder även rabatt på böckerna om klassen säljer fler, så om det går riktigt bra kan förtjänsten per bok ligga på över 50 kr. Säljer en klass 500 böcker, vilket inte är orimligt för en klass på 30 elever, kan klasskassan alltså drygas ut med över 25 000 kr.

– Vi tror att detta kan vara ett bra sätt för klasser att få mer kontakt med boken som media i denna annars så digitala värld, och ett roligt sätt att dra in pengar på eftersom man säljer produkter med hög kvalitet och pedagogiska egenskaper som folk överlag har en positiv inställning till, avslutar Anders Nyman.

Böckerna som ingår

De nio böcker som ingår i projektet är:

• Signes äppelträd (2017), Daniel Karlsson/Katarina Vintrafors, 6-9 år
  • Resan långt bort (2017), Sanna Juhlin/Carina Ståhlberg, 3-6 år
  • Hugo och hans magiska morfar (2017), Malin Matson/Emmalill Frank, 6-9 år
  • Degen som inte slutade jäsa (2017), Emelie Nirland/Ann-Sofie Katus, 3-6 år
  • Gillar (2017), Diverse, 6-9 år
  • Zilla lilla (2015), Johanna Sandberg, 6-9 år
  • Zilla och de försvunna katterna (2016), Johanna Sandberg, 6-9 år
  • Småtomtar (2015), Margaretha Rudbo/Erica Nilsson, 3-6 år
  • Lillnisses nya kompisar (2017), Margaretha Rudbo/Erica Nilsson, 3-6 år

För mer information om Klassboken, kontakta förlaget, eller läs mer på projektets hemsida: https://www.whipmedia.se/klassboken