Klout lanseras i Sverige som första marknad utanför USA

Sverige blir den första nya marknaden där amerikanska Klout gör en långsiktig etablering. Efter ett halvårs förberedelser, har Mediapilot nu blivit den officiella partnern för Klout i Norden.

Sedan en tid tillbaka arbetar Mediapilot med avancerade målgruppskartläggningar vars fokus är att identifiera målgrupper och påverkare i samband med produktlanseringar, kommunikationssatsningar och opinionsbildning. Identifieringen har skett genom att kombinera egenutvecklad insamling och programvara med inköpta mjukvaror och internationella underleverantörer för historisk datainsamling och maskinell analys.

Nästa led i detta arbete är att tillhandahålla verktyg, plattformar och tjänster för att hjälpa Mediapilots kunder att engagera målgrupperna och påverkarna. För detta ändamål finns Klouts B2B-tjänst, ”Klout Perks”, som tidigare varit mycket framgångsrik i USA. I korthet bygger Klout Perks på att man erbjuder inflytelserika Klout-användare olika förmåner eller produkttester för att berätta om sin användarupplevelse (oavsett om den är bra eller dålig) i sociala kanaler. Klout har 600 miljoner användare globalt och denna tjänst syftar till att matcha deras intressen med relevanta företag och varumärken.

Under våren 2014 smyglanserade Mediapilot Klout i Sverige på en lunch i samarbete med amerikanska ambassaden i Stockholm, men det är först nu Klout Perks lanserats officiellt under varumärket "Klout Nordic". I samband med Stockholm Tech Fest i september, kom Klouts grundare och vd - Joe Fernandez - till Stockholm och Mediapilot för att berätta mer om Klouts bakgrund, teknik och vision.

"Detta är riktigt, riktigt roligt! Tack vare det här nya samarbetet har vi på Mediapilot befäst vår position som ledande i Sverige på att både identifiera och aktivera påverkare. De senaste åren har vi som kommunikationsanalytiker sett ett tydligt skifte från medier till människor, och nu har vi en komplett produktportfölj som står väl rustad för framtiden." säger Martin Wettergren, som är ansvarig för lanseringen av Klout Nordic på Mediapilot.

De första Klout Perks-kampanjerna väntas komma igång under hösten.

• PR, kommunikation

• påverkare
  • influencer
  • influencer marketing