Koenigseggs PR-värde i miljardklass

Pressmeddelande   •   Dec 03, 2009 06:59 CET

Efter senaste tidens uppståndelse kring Koenigsegg/SAAB-affären har frågor frekvent ventilerats om hur mycket publiciteten kring Koenigsegg är värd, och hur varumärket Koenigsegg har påverkats av skriverierna.

Från att vara en väldigt liten och nischad aktör har Koenigsegg nu nått ut till den breda massan, men går det verkligen att mäta publiciteten och i så fall hur mycket är den egentligen värd?

Många röster har höjts som hävdat att det är omöjligt att sätta ett värde på publiciteten, men Peter Efvergren, Senior Analyst på MediaPilot, hävdar motsatsen;

– Först och främst vill jag säga att det faktiskt går att beräkna ett PR-värde åt Koenigsegg, trots vad många PR-konsulter säger.  PR-värdet bara i Sverige för Koenigsegg uppgår till drygt 300 miljoner kronor*, beräknat på 7 000 inlägg, hämtade från webb, print och eter under perioden maj till november . Globalt sett har Koenigsegg alla gånger spräckt miljardvallen och då har vi räknat lågt på 30 000 inlägg globalt.

– De har få potentiella kunder i Sverige men samtidigt ska man komma ihåg att de senaste händelserna inte bara varit en svensk angelägenhet utan media över hela världen har bevakat Koenigsegg. Publiciteten har kanske inte alltid varit positiv och många svenskar känner sympati för SAAB och dess anställda. På en global nivå så har inte läsarna samma relation till företaget och därför har publiciteten inte skapat samma badwill som i Sverige.

* MediaPilot använder en faktor på 2,4 (som motsvarar den ökade trovärdighet som redaktionellt utrymme innebär jämfört med köpt), multiplicerat med annonskostnaden för beräkning av PR-värde. Uträkningen är inte exakt utan en uppskattning.

Peter Efvergren. Analytiker. Direktnr: +46 (0)736-578179   E-post: peter(at)mediapilot.se

MediaPilot är ett oberoende medieanalysföretag vars affärsidé är att göra informationsavdelningen till hjältar. Genom att analysera våra kunders mediebild kan mediebilden påverkas och lönsamheten förbättras. www.mediapilot.se

Kommentarer (2)

Otroligt intressant artikel - Kan ni berätta mer om hur ni beräknat PR-värdet på de 7000 inläggen?

Magnus Lundin

- Social Media - 2009-12-03 15:16 CET

Tack för Ditt intresse! För att förtydliga är sociala medier inte inkluderat i uträkningen.
    Vad gäller antalet artiklarna så vet vi med säkerhet att närmare 7000 redaktionella artiklar publicerats sedan maj månad. Vi har dock inte läst alla 7000 artiklar, utan ett urval av dessa, men vi vet utifrån det att pr-värdet för en medelstor artikel är värd x kr samt att ett eterinslag y kr. Uträkningen är således en schablonisering.
    Hoppas att Du fått svar på Din fråga, om Du vill ha ytterligare information går det bra att kontakta oss. Du finner kontaktuppgifterna i vårt pressrum.

- Helena Morén - 2009-12-03 17:11 CET