Pressmeddelande -

​Säkra tecken på att M&A marknaden i USA är på väg tillbaka och att 2015 kommer att bli ett mycket aktivt år.

New York Stockholm 18 december 2014 ... Den internationella advokatbyrån White & Case LLP och undersökningsföretaget Mergermarket har släppt en ny rapport, Back in the Game: The Rise of US M & A. Rapporten visar aktivitetensnivån på M & A marknaden i US och vad vi kan förvänta oss nästa år.

Den första halvan av 2014 var transaktionsvärdet högre än det någonsin varit de senaste 5 åren, med 2329 transaktioner värda 694 miljarder dollar vilket motsvarar en 26-procentig ökning i transaktionsvolymen. Det ger en nästan 100-procentig ökning av transaktionsvärdet jämfört med första halvåret 2013. Denna betydande ökning har delvis drivits på av att den amerikanska ekonomin har stabiliserat, ett stödjande regelverk samt ett säkrare stöd till aktieägare vid transaktionerna och företagens efterfrågan av förändringsmöjligheter.

"Den amerikanska ekonomin och M&A marknaden är i ett mycket bättre skick än de var för fem år sedan. Trots den senaste tidens instabilitet på aktiemarknaden så kommer 2015 sannolikt att vara ett mycket aktivt år för transaktionerna i USA." Säger Ulf Johansson, Executive Partner, White & Case Stockholm.

Ett antal trender pekar på fortsatt optimism inför 2015 bland annat den kraftiga ökningen av större transaktioner, antalet försök till hostile takeovers, en ökade av användningen av eget kapital för att finansiera transaktioner samt en ökning i antalet inhemska transaktioner.

Viktiga höjdpunkter från rapporten är:

• Teknik, media och telekommunikation står för 35 % av transaktionsvärdet och är den industrigrupp som var mest aktiv under den första halvan av 2014. Transaktionsvärden på 233,7 miljarder dollar och transaktionsvolymer på 497 transaktioner under första halvåret av 2014 representerade den högsta aktivitetsnivån sedan 2009. Denna uppgång drevs av konsolidering av bredband, tv och mobila tjänster i kombination med växande efterfrågan.
  • Värdet av US Inbound M&A nådde högre än de gjort på sju år, med 365 transaktioner värda totalt 190,9 miljarder dollar. Detta motsvarar en ökning med 29 procent i volym av inhemska transaktionsvärden och en fyrfaldig ökning av värdet i jämförelse med samma period 2013.
  • Exitvärdena för Private Equity nådde den högsta nivån under de senaste fem åren och utgångsvolymerna ökade med 55 procent från det första halvåret 2013 till första halvåret 2014; Private Equity företagen sålde 284 bolag värda 105,7 miljarder under första halvåret 2014, en ökning från 215 transaktioner värda 42,9 miljarder dollar under första halvåret 2013.

Rapporten kan ses i sin helhet genom att klicka här>