Axel Johnson-koncernen använder Wide Ideas för att engagera sina 20 000 anställda i verksamhetens utveckling

När Axel Johnson-koncernen i höst beslutade att starta ett innovationsprogram för att engagera de anställda i verksamhetens utveckling, föll valet på plattformen Wide Ideas från Åreföretaget Idea2Innovation Sweden AB.

Lanserade innovationsprogram med tävlingFamiljeföretaget Axel Johnson, där bland annat Åhléns, Martin & Servera, Mekonomen, Hemköp och Kicks ingår, drivs nu i fjärde och femte generationen. De införde i oktober i år ett innovationsprogram för att ta vara på alla medarbetares idéer, med målet att skapa ännu bättre affärer. Lanseringen av programmet skedde genom en 48-timmars innovationstävling där man bjöd in sina 20 000 anställda att delta. Totalt lämnades närmare 900 idéer in under de två dygnen, och det skedde över 6000 interaktioner i plattformen, genom kommentarer och gilla-markeringar. De bästa idéerna presenterades sedan i Axel Johnsons eget Draknäste som bestod av Axel Johnsons ägare Antonia Ax:son Johnson, styrelseordförande Caroline Berg och affärsledningen. De slutliga vinnarna fick dessutom möjligheten att förverkliga sin idé.

- Resultatet överträffade verkligen våra förväntningar. Wide Ideas som plattform var smidig och enkel. De positiva effekterna av att använda en gemensam plats för idéer, utveckling och dialog är stor. Att våra medarbetare fick en plattform att börja samarbeta över avdelnings- och bolagsgränser blev en stor bonus. Liksom den ökade förståelsen och kunskapen för koncernens arbete, säger Pia Anderberg som är direktör för HR, kommunikation och hållbarhet på Axel Johnson.

Wide Ideas hjälper företag att vara innovativa
Idea2Innovation heter företaget som utvecklat Wide Ideas, plattformen Axel Johnson-koncernen valt att använda.
- Det är en ynnest att få vara en del av Axel Johnson-koncernens innovationsresa. Här har vi en ledning som är måna om sina anställda och verkligen förstår värdet av att engagera alla iföretagets utveckling. Vårt mål är att Wide Ideas ska hjälpa företag att bli innovativa och med ett engagemang likt detta, från både ledning och medarbetare, kan resultatet bara bli positivt,säger Jakob Lindvall, VD på Idea2Innovation.

Sofia Emthén
PR- och kommunikationsansvarig Idea2Innovation
tel +46 70 647 11 84
e-post sofia.emthen@idea2innovation.se

Om Wide Ideas och Idea2Innovation
Wide Ideas är en digital plattform för idéutveckling och innovation som utvecklats av Idea2Innovation Sweden AB. Bolaget har med sin egenutvecklade teknologi skapat en unik plattform som kombinerar social idéutveckling med kollaborativt beslutsstöd och artificiell intelligens. Huvudkontoret finns i Åre, säljkontor i Stockholm, Norrköping och Göteborg. Wide Ideas är idag marknadsledande i Sverige och har användare över hela världen.

Om Axel Johnson-koncernen
Axel Johnson-koncernen består idag av Axel Johnson International, Axstores, Martin & Servera (70%), Novax, samt delägda börsnoterade Axfood (ca 50%) och Mekonomen Group (ca 26%). Axel Johnson AB ägs av Antonia Ax:son Johnson med familj.

• Innovationer, uppfinningar