Mobila stjärnskottet Widespace säkrar största investeringen hittills

Europas ledande aktör inom mobil varumärkesannonsering Widespace har säkrat nytt tillväxtkapital på totalt 147 miljoner kronor.

”Investeringen gör det möjligt för oss att ytterligare stärka vår ledande position i Europa samtidigt som vi expanderar vår verksamhet på nuvarande nyckelmarknader. Vi kommer även att göra fortsatta investeringar inom strategiskt viktiga teknikområden, som automatisering och visualisering av data. Våra unika tekniska lösningar har säkrat en ledande position på den europeiska marknaden och vårt mål är fortsatt stark tillväxt under kommande år”, säger Patrik Fagerlund, VD och medgrundare till Widespace.

Widespace grundades 2007 av entreprenörerna Henric Ehrenblad och Patrik Fagerlund. År 2012 fick företaget tillgång till extern finansiering från Northzone och Industrifonden. Under de senaste tre åren har Widespace växt snabbt och har idag 230 medarbetare i 10 länder. Widespace har även de senaste två åren fått topplaceringar i Deloittes Technology Fast 500.

"Med sin förmåga att skapa ökat värde för varumärken, användare och mediehus, har Widespace blivit en ledare inom datadriven mobil varumärkesannonsering. Det är vår övertygelse att man idag bara befinner sig i början av den resan. Vi är mycket glada att ha Widespace som en av de första investeringarna i vår nya och femte EUR 400 miljoners fond”, säger Mårten Vading, General Partner på Kreos, Europas största och ledande finansiär av tillväxtlån (“growth debt”) till snabbväxande företag som nu ansluter med existerande investerare i denna finansieringsrunda.

Merparten av den nya investeringen kommer via en nyemission riktad mot nuvarande ägare Industrifonden, Northzone samt övriga befintliga ägare. Widespace är ett av Sveriges snabbast växande teknikföretag och når varje månad 230 miljoner unika användare i Europa, USA, Brasilien samt Mellanöstern och Nordafrika.

”Widespace har framgångsrikt strävat efter att förena potentialen i mobilitet och big data med insikter i användarnas beteenden och känslomässiga drivkrafter. Vår teknik för att mäta och förutsäga användarbeteenden tar nu mobil varumärkesannonsering till en helt ny nivå”, säger Widespace VD och medgrundare Patrik Fagerlund.

För mer information, vänligen kontakta:

Patrik Fagerlund, CEO at Widespace

Phone: +46 704 17 63 13

E-mail: patrik.fagerlund@widespace.com

För mer information om:

Kreos: www.kreoscapital.com

Northzone: www.northzone.com

Industrifonden: www.industrifonden.se

• mobilannonsering
  • mobilreklam
  • mobilmarknadsföring
  • mobilt internet

Widespace är ett teknikföretag med svenskt DNA som gör mobilannonser relevanta för 230 miljoner användare via deras appar och favoritsajter globalt. Genom avancerad automatiserad analys av användardata kan Widespace säkerhetsställa att annonserna anpassas så att rätt budskap når rätt person vid rätt tillfälle. Det ökar kvaliteten i mediehusens erbjudande, ger bättre avkastning på investeringen för annonsörer och säkrar en bättre användarupplevelse.