Ny undersökning ger bättre mobilkampanjer

En smartphone används i genomsnitt 150 gånger per dag*. Som annonsör är det viktigt att veta vilka tjänster som används och när. Widespace nya rapport om mobila konsumtionsmönster visar på stora skillnader.

Ingen produkt får så mycket omsorg från sina användare som en smartphone. Många börjar dagen med att snabbt uppdatera sig med mobilen och använder den sedan i 150 gånger under dagen i genomsnitt* innan det är dags för de sista uppdateringarna som oftast görs precis innan sänglampan släcks.

– En av de stora fördelarna med en mobilkampanj är att det är enkelt att styra annonserna till de medier och tidpunkter där den ger bäst effekt. Mobilen tillåter annonsörer att kombinera ett flertal olika parametrar, både demografiska och geografiska. Vi vet till exempel exakt var mottagaren är någonstans, vilket väder det är där och vilka appar och sajter som är populärast, säger Henric Ehrenblad, grundare och vice vd på Widespace.

Widespace har i en europeisk studie undersökt dels hur mobilen används under dygnet och vilka variationer som är mellan veckans dagar. Den typiska mobilanvändaren börjar dagen med att kolla på nyheter, ekonomi, väder gärna med musik i lurarna. På lunchen är det dags för mer musik, en koll på börskurserna, se på ett klipp från gårdagens matcher och lösa familjerelaterade uppgifter. Under eftermiddagen håller man kontakten på sociala nätverk, går in på portaler, som till exempel 118100.se, kollar på mode och andra livsstilssajter och underhållning. På kvällen är användandet som högst och då handlar det främst om att koppla av med spel, underhållning och sport.

För en annonsör har det betydelse eftersom målgruppen sannolikt är mer mottaglig och intresserad av olika budskap vid olika tidpunkter, till exempel är intresset för ekonominyheter större i början av dagen.

Mobilanvändandet är högst mellan söndag och onsdag och tappar sedan inför helgen. Intresset för finans och ekonomi är främst koncentrerat till arbetstiden. Efter jobbet vill användarna göra annat. Det gäller även på helgerna då intresset för ekonomi sjunker tydligt. Det samma gäller lyssnandet på musik och radio i mobilen som sjunker mot helgen, vilket skulle kunna förklaras med att vi generellt är mer sociala då och inte har hörlurarna på i samma utsträckning. En annan förklaring kan vara att lyssnandet då flyttas till en traditionell radio och stereo. Intresset för väder är däremot lägre i veckorna men stiger mycket kraftigt på helgerna och då speciellt på söndagarna. Oftast har vi mer tid för utomhusaktivitet under helger, vilket skulle kunna förklara beteendet och på söndagar förbereder många för kommande vecka där väder spelar in.

– Det är få medier som har så engagerade användare som mobilen. Nu vet vi dessutom när användarna är som mest aktiva, vilket underlättar för en annonsör när en kampanj planeras, säger Henric Ehrenblad.

Statistiken bygger på trafik i de mobilsajter och appar som Widespace representerar i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Nederländerna, Tyskland, England och Frankrike. Totalt handlar det om 3 miljoner användare och 35 miljoner annonsvisningar varje dag.

* Enligt Mary Meeker, KPCB

För mer information om rapporten
Henric Ehrenblad, grundare och vice vd, Widespace
henric.ehrenblad@widespace.com

• widespace
  • mobiltrender

Widespace är Europas ledande företag inom premium mobilannonsering. Vi ser till att användarens upplevelse står i centrum, vilket leder till bättre resultat för annonsörerna, och därmed bättre intäkter till våra partners. Varje dag levererar vi miljoner annonser till miljontals mobiler. Vi använder vår egen ledande teknologi för att optimera reklameffekten och hjälper med vår fullservicelösning varumärken att lyckas med sin annonsering på de mest besökta mobilsajterna och i de populäraste apparna. Widespace grundades i Sverige 2007 och har idag kontor i åtta länder i Europa.