Rekordsommar för mobilannonsering

Fint väder, bad och semester betyder inte att mobilanvändandet minskar. Tvärtom har trafiken ökat med 23 procent under juli och augusti, jämfört med genomsnittet under första halvåret 2014. Det visar färsk statistik från Widespace – Europas ledande mobilannonseringsföretag.

– Redan ifjol såg vi att trafiken ökade under sommarmånaderna, men inte lika kraftigt som i år. Det rör sig om ett paradigmskifte där mobilen nu kraftigt flyttat fram sina positioner, säger Niklas Sjögren försäljningschef på Widespace.

Den allra kraftigaste ökningen skedde i juli då trafikökningen låg på hela 73 procent jämfört med juli 2013. Månaden blev också en milstolpe för mobiltrafiken i Sverige. För första gången någonsin var trafiken från mobiler och surfplattor högre än datortrafiken, enligt StatCounter. Den stora ökningen innebär också nya möjligheter för annonsörer.

– Tyvärr tar många varumärken också semester i juli och augusti. Många har missat att den mobila generationens medieanvändning skiljer sig markant. Mobilen blir snarare viktigare på semestern då tillgången till andra medier minskar, säger Niklas Sjögren.

Inte oväntat har trafiken ökat mest på mobilsajter och appar som är inriktade på väderprognoser, men även portaler och underhållning går hem i mobilen på sommaren. Sport och communities ökar också, men inte lika tydligt.

Nicklas Sjögren, svensk försäljningschef på Widespace
E-post: nicklas.sjogren@widespace.com

• appar

Widespace gör det möjligt för mobilanvändare att konsumera fri media. Med vår unika teknologi och service i världsklass, erbjuder vi de mest effektiva annonslösningarna för varumärken att interagera med sina målgrupper via mobila enheter. Varje dag når vi miljontals människor genom de mest populära apparna och mobilsajterna. Med fokus på engagerande användarupplevelser stärker vi företags relationer med sina målgrupper och ökar intäkterna för våra partners. Widespace grundades 2007 i Sverige, och finns nu i ett flertal länder i Europa.