Ständigt uppdaterad – viktigast för mobilanvändare

Mobilen står för en allt större del av internetsurfandet. Den viktigaste funktionen är att hålla sig uppdaterad – både via sociala medier och nyhetssajter. Widespace undersökning visar också att mer än varannan mobilanvändare har shoppat med mobilen.

Både traditionella och nya medieföretag lägger nu sin allra största kraft på att utveckla innehåll för mobiler och surfplattor. Det är en korrekt strategi eftersom förflyttningen från pc:n till mobila enheter går snabbt.

I Widespace studie svarar nästan två av tre personer att de använder mobilen mest när de surfar på nätet. Datorn används av knappt 30 procent, medan surfplattan föredras av 8 procent.

– Vår studie visar tydligt hur snabbt förflyttningen från dator till mobil går. Som marknadsförare får det stora konsekvenser eftersom mobilen i många fall bör vara motorn i en kampanj stället för ett komplement som den för många är idag, säger Toni Kaski, nordisk försäljningsdirektör på Widespace.

Det viktigaste behovet som mobilen fyller är att användaren ska hålla sig uppdaterad. Detta anges av nästan varannan person som anledningen till att surfa i mobilen. Mer än var femte ser det främst som ett tidsfördriv och nästan lika många använder mobilen för att de inte orkar slå på datorn. Mobilen växer också som plattform för e-handel. Mer än varannan användare har shoppat med mobilen och då har inte köp av appar räknats in.

Behovet av att hålla sig uppdaterad tillfredsställs både genom sociala medier och nyheter. De står för knappt 30 procent vardera när det gäller vilket innehåll som användarna konsumerar mest. På tredje plats kommer sport och träning följt av spel och musik.

Undersökningen visar också att nästan hälften lägger mellan 1 till 2 timmar om dagen på att använda sin telefon för surf. Tiden som mobilen används för att ringa och sms:a har inte räknats in. Var fjärde person använder sin telefon mellan 3 till 4 timmar om dagen och knappt 20 procent använder den mindre än en timme.

Undersökningen är genomförd i Sverige med 300 slumpmässigt utvalda respondenter inom Widespace nätverk som består av 3,5 miljoner svenska användare i veckan.

För mer information om rapporten
Toni Kaski, nordisk försäljningsdirektör, Widespace
e-post: toni.kaski@widespace.com
mobil: 070-600 61 80

• mobila trender
  • undersökning
  • appar
  • android
  • iphone
  • smartphone
  • mobilmarknadsföring

Widespace gör det möjligt för mobilanvändare att konsumera fri media. Med vår unika teknologi och service i världsklass, erbjuder vi de mest effektiva annonslösningarna för varumärken att interagera med sina målgrupper via mobila enheter. Varje dag når vi miljontals människor genom de mest populära apparna och mobilsajterna. Med fokus på engagerande användarupplevelser stärker vi företags relationer med sina målgrupper och ökar intäkterna för våra partners. Widespace grundades 2007 i Sverige, och finns nu i ett flertal länder i Europa.