Widespace rapporterar resultat för 2015: omsättning +38% och global räckvidd +120 miljoner

• Nettoomsättningen ökade med 38% till 354 MSEK (257 MSEK).
  • Bolaget ökade räckvidden från 100 miljoner smartphoneanvändare, främst i Europa, till 230 miljoner på fyra kontinenter under förra året.

• “Året har präglats av en mycket stark tillväxt på viktiga europeiska marknader som Storbritannien, Italien, Nederländerna och Frankrike. I Norden är den organiska tillväxten fortsatt god, samtidigt som vår betydande marknadsandel gör att det är tuffare att öka i samma höga takt som hittills”, säger Patrik Fagerlund, VD och medgrundare Widespace.

Om omsättningen ökade var takten i nyanställningar mindre intensiv: mellan 2013 och 2014 växte Widespace från 86 till 198 medarbetare för att förra året landa på 221 medarbetare. Rörelseresultat minskade till -94 miljoner från -79 MSEK år 2014.

”Vår strategi för snabb tillväxt och expansion på nya marknader har ett fast stöd från våra ägare. Vi har på kort tid erövrat en position som är unik. Vårt erbjudande att mäta och påverka en annonsörs positionering är marknadens bästa. Den optimala kombinationen av räckvidd, teknik och relevans ger möjlighet att bygga starka varumärken via mobilen och fördjupa relationen med användarna. Ett erbjudande som gör oss övertygade om att tillväxtresan kommer att fortsätta under kommande år”, säger Patrik Fagerlund.

Under året introducerades Widespace Brand Algorithm som gör det möjligt att optimera relevans och engagemang hos användarna på helt nya nivåer. Vidare presenterades en lösning för Viewability som introducerar ett nytt sätt att köpa kampanjer. Bolaget släppte även nya lösningar för Video och Rich media. I kombination med nya robusta verktyg för att automatisera annonsköp (programmatic) bidrar det till ett unikt erbjudande på en marknad med stor potential:

”Vår uppfattning är att mobilen i en nära framtid kommer att vara den viktigaste kanalen i relationen mellan varumärken och deras publiker. Användarnas relation till mobilen är på många sätt unik i mediehistorien. Den följer användaren fysiskt från morgon till kväll och är det främsta verktyget för de flesta former av social interaktion. Vidare genererar den i kombination med positioneringstjänster stora mängder data som med mer kunskap om användaren bidrar till en ständigt ökad relevans”, säger Patrik Fagerlund.

Patrik Fagerlund, CEO på Widespace

E-mail: patrik.fagerlund@widespace.com