Anna Troberg tar över som Wikimedia Sveriges nya verksamhetschef

Stockholm 22 december – Anna Troberg efterträder Jan Ainali som Wikimedia Sveriges verksamhetschef. Anna har tidigare varit chef över Sverigeavdelningen för det nordiska bokförlaget Bazar samt jobbat som konsult inom förläggarbranschen. Hon har även gett ut en roman om ledarskap och innehaft posten som partiledare för Piratpartiet.

Wikimedias arbete med att med hjälp av digitala teknik bevara och tillgängliggöra historien är lika viktigt som fantastiskt. Detsamma gäller organisationens arbete med att dokumentera vår samtid så att historien om oss kan levandegöras för framtida generationer. Jag ser fram emot att få bidra till detta arbete med de erfarenheter jag plockar med mig från den traditionella kultursektorn och från den internationella internetrörelsen,” säger Anna.

Wikimedia Sverige grundades 2007 och under de tre senaste åren har Jan Ainali innehaft rollen som verksamhetschef. Svenskspråkiga Wikipedia har funnits sedan maj 2001 och är en av de första editionerna av uppslagsverket som inte var på engelska. Wikimedia Sverige arbetar med att stötta uppslagsverket och gemenskapen kring och hjälpa det att växa.

Det är med glädje jag konstaterar att Anna Troberg rekryterats som ny verksamhetschef för Wikimedia Sverige. Med sin erfarenhet av ledarskap och kunskap om den digitala världen kommer hon att kunna utveckla verksamheten ytterligare framöver och bidra till att driva de kommande projekten på ett bra sätt. Jag vill också tacka Jan Ainali för det hängivna och gedigna arbete han utfört under sina år som verksamhetschef,” säger föreningens ordförande Mattias Blomgren.

Läs Annas egna blogg om tjänsten här!

Anna Troberg
anna.troberg@wikimedia.se

Mattias Blomgren
Ordförande styrelsen Wikimedia Sverige

• anställning
  • verksamhetschef

Wikimedia Sverige är en ideell allmännyttig förening som arbetar för att göra kunskap fritt tillgänglig för alla människor. Föreningen driver mängder av olika projekt som syftar till att göra mer kultur och historia tillgängligt online, och framförallt på Wikipedia. Föreningen hjälper lärare och bibliotekarier att använda Wikipedia, arkiv och museer att nå ut med sitt material samt stödjer volontärerna så att de kan bidra enklare och med högre kvalitet.

Wikipedia och de relaterade webbplatserna som styrs av Wikimedia Foundation har cirka 500 miljoner unika besökare per månad, vilket gör det till den 6:e mest populära webbplatsen i hela världen. Wikipedia finns tillgängligt på 291 språk och innehåller över 35 miljoner artiklar.