Femårsjubileum för rekordvinnande fototävling!

Wiki Loves Monuments, världens enligt Guinness rekordbok största fototävling, startar den 1 september. I år är det också femårsjubileum i Sverige.

Wiki Loves Monuments är en rekordsättande internationell fototävling för dig som älskar att fotografera och vill bidra till det digitala bevarande av kulturmonument världen över. I Sverige har tävlingen pågått sen 2010 och firar i år sitt femårsjubileum.

“Att allmänheten bidrar med sina bilder av kulturhistoriska objekt runt dem är ett fantastiskt sätt att visa upp sin del av landet för andra svenskar, men även internationellt. Bilderna används ju på mängder av språkversioner på Wikipedia. De här lokala skatterna får nu en otroligt stor publik”, säger John Andersson, projektledare hos Wikimedia Sverige.

Men det är inte bara Wikipedia som kan använda bilderna. Precis som allt material som finns på Wikimedia Commons och Wikipedia kan vem som helst använda materialet kostnadsfritt och utan att behöva be om tillstånd innan – så länge de följer de angivna licenserna. Både Riksantikvarieämbetet, Sjöhistoriska museet och Arbetslivsmuseernas Samarbetsråd planerar att inkludera bilderna i sina arbeten.

Tävlingen 2015 kommer att ha fyra tävlingskategorier:

• Byggnader: byggnadsminnen och kyrkliga kulturminnen som finns i Riksantikvarieämbetets bebyggelseregister.
  • Fornlämningar: fornlämningar som finns i Riksantikvarieämbetets Fornsök databas.
  • Fartyg: k-märkta fartyg enligt lista på Sjöhistoriska museets webbplats.
  • Arbetslivsmuseer: arbetslivsmuseer enligt Arbetsams databas.

Med hjälp av material från Riksantikvarieämbetet, Sjöhistoriska museet och Arbetslivsmuseernas Samarbetsråd har omfattande listor över vilka kulturskatter som behöver bilder förberetts.

Läs mer om tävlingen på wikilovesmonuments.se

Kontaktperson:
Wikimedia Sverige
Projektledare
john.andersson@wikimedia.se

• fototävling
  • wiki loves monuments

Wikimedia Sverige är en ideell allmännyttig förening som arbetar för att göra kunskap fritt tillgänglig för alla människor. Föreningen driver mängder av olika projekt som syftar till att göra mer kultur och historia tillgängligt online, och framförallt på Wikipedia. Föreningen hjälper lärare och bibliotekarier att använda Wikipedia, arkiv och museer att nå ut med sitt material samt stödjer volontärerna så att de kan bidra enklare och med högre kvalitet.

Wiki Loves Monuments är världens största fototävling enligt Guinness World Records. Tävlingen hålls under september varje år och de objekt som ska fotas och ingår i tävlingen är kulturskatter i kategorierna byggnader, fornminnen, arbetslivsmuseer och fartyg. Wiki Loves Monuments är en internationell tävling med 30 deltagande länder dit vinnarna av den svenska deltävlingen skickas. Sverige har deltagit i tävlingen sedan 2011.

Wikipedia och de relaterade webbplatserna som styrs av Wikimedia Foundation har cirka 500 miljoner unika besökare per månad, vilket gör det till den 6:e mest populära webbplatsen i hela världen. Wikipedia finns tillgängligt på 290 språk och innehåller över 35 miljoner artiklar.