Friaste bilderna från Riksmötets öppnande!

Nu finns det fria bilder från Riksmötets öppnande - som kan användas utan avgift. Wikimedia Sveriges fotograf Jan Lindgren fanns på plats vid entrén vid Riksplan.

-- Bilderna är licensierade enligt Creative Commons Erkännande Dela Lika, CC BY-SA, för att det ger användare runt om i världen möjligheten att använda bra press-bilder i hög kvalitet utan kostnad. Avsikten är att uppmuntra fritt utbyte av information säger Jan Lindgren och fortsätter Jag är tacksam över att Sveriges Riksdag är intresserad av fri information, och att att Riksdagen gav mig möjligheten att vara med vid Riksmötets öppnande.

Kungen och drottningen vid Riksmötets öppnande. Foto: http://politik.in2pic.com, CC-BY-SA

Ett galleri med bilder att välja ur finns på http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Riksmötet-2011 och genom att klicka på bilden får man fram högre upplösning.

Bilderna får användas kostnadsfritt, både för kommersiellt bruk och andra användningområden som i till exempel skolarbeten. Det är däremot viktigt att attribuera bilderna korrekt, och det görs bäst genom en klickbar sökbar länk där det står till exempel "foto: http://politik.in2pic.com, CC-BY-SA" för användning på webben, eller "foto: Jan Lindgren, Wikipedia, CC-BY-SA" för användning i tryck.

Jan Lindgren, cameraman@cameraman.se

Axel Pettersson, 0730-595813, press@wikimedia.se

• Riksdag

• riksdagens öppnande
  • sverige
  • politiker
  • riksdagen
  • wikimedia
  • foto
  • encyklopedi
  • creative commons

Om Wikipedia, Wikimedia Commons och Wikimedia Sverige

Wikipedia är ett fritt uppslagsverk på nätet. Alla artiklar är skapade av Wikipedias användare och det finns nu mer än 18 miljoner artiklar på över 270 språk. Wikimedia Commons är mediedatabasen för bilderna som finns i Wikipediaartiklarna. Alla bilder är fria att använda och det finns över 10 miljoner bilder där. Wikimedia Sverige är en ideell förening som arbetar för samlande och spridande av fri och öppen kunskap.

Webplats: sv.wikipedia.org

Webplats: commons.wikimedia.org