"Wikipedia-skrivstugorna för kvinnor är bland det roligaste jag vet"

Sedan flera år har det varit känt att de flesta av alla frivilliga som skriver på nätuppslagsverket Wikipedia är män. Därför har Wikimedia Sverige, en ideell förening med syftet att stötta bl.a. Wikipedia, startat flera initiativ för att uppmuntra fler kvinnor att skriva på Wikipedia. På tisdagskvällen den 10 december äger en sådan Wikipedia-skrivstuga rum i Skövde.

"Wikipedia-skrivstugorna för kvinnor är bland det roligaste jag vet", berättar Lennart Guldbrandsson, en av flera wikipedianer som guidar deltagarna i skrivstugan, att de fått höra flera gånger från tidigare deltagare. "Kvinnor har så mycket att bidra till Wikipedia, och när de gör sina första redigeringar blir många av dem fast, för att det är så häftigt att se andra få nytta av ens kunskaper. Men samtidigt vet vi att kvinnor behöver lite stöd för att komma igång, och då är sådana här skrivstugor med enbart kvinnor en bra början. Och vi kommer gärna tillbaka hit till Skövde regelbundet även när vi kanske inte skriver om julmat och vinteraktiviteter lika mycket."

Under skrivstugan får deltagarna chansen att ställa massor av frågor till de vana wikipedianerna, inklusive hur man kan avgöra att det som står på Wikipedia stämmer, hur Wikipedia skiljer sig från andra sajter på nätet, och hur man blir en wikipedian. "Det är lättare än vad man tror", meddelar en kvinnlig wikipedian som också kommer att delta. "Och på Wikipedia blir man bara bedömd efter vad man kan och bidrar med, inte efter vem man är."

Plats: Paroc, Bruksvägen 2, Skövde

Tid: 17.00-20.00

Wikimedia Sverige bjuder på fika. De första 10 kvinnorna som kommer får dessutom en tjusig Wikipedia-mugg.

För mer information kontakta:

Lennart Guldbrandsson

Telefon: 070 - 207 80 05

Projekt:Kvinnor på Wikipedia

Wikimedia Sverige

• Ny media

• kultur
  • fritidsaktiviteter skövde
  • julmys
  • fika
  • paroc
  • skrivstuga
  • frivilliga
  • volontärarbete
  • skövde
  • jämlikhet
  • kvinnor kan
  • skriva

• Skövde

Om Wikimedia: Wikimedia Foundation är en internationell icke vinstdrivande stiftelse, som driver Wikipedia och dess systerprojekt. Wikimedia Foundation har 39 lokala stödföreningar i ett växande antal länder varav Wikimedia Sverige är en. Wikimedia Sverige är en ideell förening och skall verka för att sprida kunskap om dessa projekt, främja användande av dem, samt stötta för sådana projekt väsentlig teknik. Sedan första halvåret 2012 har Wikimedia Sverige ett kansli i Stockholm med anställd personal.

Om Wikipedia: Wikipedia är en fri och öppen encyklopedi, och världens största elektroniska uppslagsverk. Visionen är en värld där alla människor på jorden har fri tillgång till all mänsklighetens samlade kunskap. Wikipedia är en wiki samt ett flerspråkigt webbaserat uppslagsverk med fritt och öppet innehåll som konstant utvecklas av sina användare. Wikipedia finns tillgängligt på 287 språk och har över 500 miljoner unika besökare per månad, vilket gör det till världens sjätte mest populära webbplats.

Webbplats: sv.wikipedia.org

Webbplats: wikimedia.se