Exklusiv lansering i butik - Clos de Lolol 2013!

Exklusiv lansering i butik - Clos de Lolol 2013!

Ekologiska Clos de Lolol från Francois Lurtons Hacienda i Chile är en spännande blandning av sex olika druvor som tillsammans matchar de finaste köttbitarna på grillen i sommar. Den 9 juni lanseras vinet i butik!

François Lurton gör vin i fyra länder och Chile har blivit något av hans andra hemland. När han jobbade som ”flying winemaker” i början av 1990-talet hittade han drömläget för vinodling utanför den lilla byn Lolol i Colchagua-dalen. Där grundade han Hacienda Araucano. Den kalkhaltiga jordmånen är perfekt för vinodling och klimatet med svalkande havsvindar ger perfekt mogna och friska druvor. I den orörda naturen är det självklart att odla ekologiskt. Jorden ges näring med hjälp av kompost och de fåtaliga skadeinsekterna bekämpas utan gifter, bland annat med hjälp av ”rovinsekter” och en biologisk lösning baserad på chilipeppar.

”Om jag vore vinranka skulle jag välja att bli planterad i Chile”, har François Lurton själv sagt.

Sex druvor ingår i Clos del Lolol: Syrah (35%), Carmenère (25%), Cabernet Franc (20%), Cabernet Sauvignon (15%) och Petit Verdot (5%). Efter att de handplockade och noggrant utvalda druvorna vinifierats separat har fem av dem lagrats på 225-liters franska ekfat i 18 månader. Den sjätte druvan är Carmenère, som har kommit att bli Chiles nationaldruva för rött vin. Här har den vilat på större 600-litersfat lika länge.

Clos del Lolol är ett fylligt, mörkfruktigt vin där komplexa nyanser i doft och smak ligger i lager på lager. Här finns mörka bär, lakrits, vitpeppar, läder och tobak och vinet har lång, elegant eftersmak med fina, runda tanniner. Det här är chilenskt toppvin med fransk finess som passar utmärkt till riktigt fin köttbit på grillen!

Nr 90121 Clos de Lolol 2013, 75 cl, 179 kr