Halva flaskan men hela smaken av Italien!

Nyhet   •   Feb 02, 2018 09:37 CET

Halvflaskor med vin är praktiska på många sätt. Om man är två som delar räcker en halvflaska bra, men här finns också chansen att våga prova något nytt. Ser Lapo Chianti Classico Riserva är en chans att prova en italiensk klassiker från Toscanas mest hyllade vinproducent Marchesi Mazzei. Halva flaskan men hela smaken av en hederlig Chianti Classico!

Ser Lapo är namnet på Marchesi Mazzeis anfader som var den första att använda begreppet Chianti i skrift år 1398. I mer än 600 år har Familjen Mazzei tillhört eliten av vinmakare i Chianti i Italien med utgångspunkt från Castello di Fonterutoli, bland de böljande kullarna utanför den historiska staden Siena.

Ser Lapo är ett lysande exempel på en riktigt bra Chianti Classico att njuta av på halvflaska. Smaken är tät och kryddig av mörka körsbär, läder, lakrits och mörk choklad. Ett rött vin som passar till smakrika rätter av lamm, vilt och nöt eller till italienska klassiker som charkuterier, pizza och pastarätter, som till exempel en härlig pasta carbonara.

Nr 2208, Ser Lapo Chianti Classico Riserva 2012, 37,5 cl, 85 kr

Ps! Stora Ser Lapo finns även i Systembolagets beställningssortiment för 165 kr