Sol+Sommar=Rosé

Sol+Sommar=Rosé

Nu börjar utelivet på allvar och då vill vi ha rosévin till maten. En typ av vin som kan variera oerhört mycket i färg, alltifrån blekaste rosa till varmt jordgubbsrött. Vi har ett spann av roséviner i olika färger – en rosenrabatt helt enkelt! Dessutom kan vi erbjuda både ekologisk rosé och en alkoholfri variant.

Pretty in pink

Les Fumées Blanches är ett vitt vin som gjort jättesuccé. Det är därför ingen överraskning att rosévinet från samma producent blivit en lika stor framgång. Doften är en härlig blandning av hallon, smultron och färska örter. De röda bären och örterna går igen i smaken där de får sällskap av en fin nyans av blodgrape. Les Fumées Blanches Rosé är torrt, friskt och fruktigt och passar som sällskapsvin så väl som till plockmat eller sallader.

Finns både på flaska och i smidig box. En box som nu har ny design!

Nr 22138 Les Fumées Blanches Rosé 2015 but, 75 cl, 85 kronor

Nr 22138 Les Fumées Blanches Rosé 2015 box, 300 cl, 230 kronor

Dansar med vargar

Det är inte många vingårdar som ligger i en nationalpark, men det gör Valle Reale. Att allt vin härifrån är ekologiskt är självklart och rankorna växer i bergstrakter där vilda vargar håller till.

Druvan heter Montepulciano och ger ett rosévin med mycket smak. Doften är fruktig med toner av körsbär och örter och smaken torr, frisk och mycket matvänlig. Prova gärna till italienska charkuterier och ostar, pasta, eller vårkyckling. Bellissima!

Nr 2242 Valle Reale Rosé 2015, 75 cl, 85 kronor

Sommartider hej hej...

Sommartider är en klassisk hitlåt signerad Per Gessle. Men det är också ett vin skapat av vår svenske världsstjärna i samarbete med vinproducenten François Lurton.

Sommartider Rosé är lika lätt att gilla som en bra hitlåt. Generöst, fruktigt och fräscht med toner av jordgubbar, smultron och hallon i doft och smak. Lika gott som sällskapsvin som till den lätta vårbuffén.

Vinet finns i Systembolagets beställningssortiment.

Nr 71456 Sommartider Rosé, 75 cl, 85 kronor

La Vie en Rose

Ljuvligt blekrosa är Les Pins Couchés Rosé från en av vinvärldens nya stjärnor, Jean-Luc Colombo. Han har blåst nytt liv i det gamla distriktet Cornas med sina röda viner, men producerar också vitt och rosé i andra franska distrikt.

Detta är en klassisk fransk rosé med blek färg och elegant smak. Här finns röda bär, färska örter och vita persikor i den unga doften och samma inslag går igen i den torra, friska smaken. Servera som apéritif, till fisk, skaldjur eller kyckling.

Vinet finns i Systembolagets beställningssortiment. .

Nr 74510 Les Pins Couchés Rosé 2015, 75 cl, 119 kronor

The lady in red

Att göra vin är svårt, att göra alkoholfritt vin är ännu svårare. Men portugisiska vinfirman Fonseca vet hur man gör för att lyckas. Genom en ”spinning cone”, ett slags avancerad jättecentrifug, tar man bort alkoholen utan att mista smaken. Rent trolleri och lyckat for alla som vill avstå från alkohol men inte från ett härligt rosévin.

Periquita Rosé Alcohol Free doftar solmogna jordgubbar och smaken är frisk och fruktig med toner av röda vinbär, jordgubbar och en aning sötma. En liten tillsatt dos kolsyra gör vinet lätt pärlande och fräscht!

Nr 1931 Periquita Rosé Alcohol Free, 75 cl, 49 kronor