Äntligen premiär för Borgogno Langhe Rosso Pinin!

Äntligen premiär för Borgogno Langhe Rosso Pinin!

"Uppfriskande ungt men med hela strukturen hos en Barolo". Så kan man beskriva vinet Pinin som är en uppgraderad Langhe Rosso med massor av karaktär från den välkända Barolo-producenten Giacomo Borgogno i Piemonte. Vinet lanseras nu i Systembolagets beställningssortiment!

Pinin hart fått sitt namn efter den gamle vinbonde som hade en liten hydda i berömda Barolo-vingården Liste. Han ägde ett fåtal rader i Liste och odlade druvorna Nebbiolo, Barbera, Freisa och Dolcetto, men endast för egen konsumtion och för att bjuda en och annan granne. Här var det inte tal om att förvandla Nebbiolo-druvorna till en kraftfull Barolo, utan han kallade helt enkelt sitt vin på blandade druvor för Pinin. Det gick hem hos alla som fick lov att smaka!

Borgogno äger nu denna del av Liste och har skapat Borgogno Langhe Rosso Pinin som en hyllning till de viner man älskade att dricka i Piemonte förr i tiden. En kombination av uppfriskande, ungdomlig charm med stramt seriös ryggrad. Pinin är ett vin av regionens stora druva Nebbiolo som ger kraft, här i sällskap med Barbera och Dolcetto som står för friskhet och charm.

Varje druvsort har vinifierats separat. Dolcetto mognar först, sedan Barbera och sist Nebbiolo. Vinerna har lagrats på cementtankar och stora ekfat. Efter slutblandning har vinet vilat ytterligare två månader i fat av slavonsk ek.

Pinin har en härlig doft av röda bär, körsbär, kryddor och rosor. Smaken är elegant och rymmer mörka och röda bär, plommon, salvia, rosor och fat. Utmärkt sällskap till italienska charkuterier, pasta med smakrika såser, pizza, och rätter av nöt, gris eller lamm. Ett verkligt festvin till vardagspris!

Borgogno Langhe Rosso Pinin finns i Systembolagets beställningssortiment! Vid beställning av sex flaskor levereras de i en vacker trälåda.

Nr 78651 Borgogno Langhe Rosso Pinin 2013, 75 cl, 119 kr

För frågor och ytterligare information hänvisar vi till:

Anna Burman på tel: 08-545 81 961
e-post: anna@thewineagency.se

Moa Karlsson på tel: 08-545 81 976
e-post: moa@thewineagency.se

Charlotta Lindow på tel: 08-545 28 944
e-post: charlotta.lindow@thewineagency.se

Ann Burgaz på tel: 08-545 81 658
e-post: ann@thewineagency.se

Besök oss på www.thewineagency.se

The Wineagency har samlat några av världens bästa och mest innovativa vinproducenter under ett och samma tak. Passionerade pionjärer och trendsättare som har excellens som gemensam målsättning. Varje vin i vårt sortiment skall erbjuda en smakupplevelse oberoende av prislapp och ursprung. Därför lägger vi ner mycket tid och engagemang på att välja vilka vinhus vi vill representera. Resultatet av vår höga ambition hittar du i varje flaska och i varje box.