Kommentar till Kalla Faktas granskning i TV4 av vinindustrin

Kommentar till Kalla Faktas granskning i TV4 av vinindustrin

The Wineagency, som importerar Les Fumées Blanches, liksom Domaines Lurton, som producerar vinet, delar de farhågor som framförs i programmet och beklagar att ett parti av det aktuella vinet innehållit spårämnen av bekämpningsmedel. Vi vill dock understryka att det aktuella ämnet är godkänt i jordbruket och att de spårämnen som upptäckts kraftigt underskrider det gränsvärde EU fastslår.

Dock anser vi att jämförelsen som Kalla Fakta gjort mellan vin och vatten, inte är relevant. Vin är en jordbruksprodukt och vatten en naturprodukt som är avgörande för vår överlevnad. Konsumtionssättet mellan vin och vatten skiljer sig avsevärt.

Så långt det någonsin är möjligt tillämpar vi hårdare och mer naturnära principer än vad EU:s regler kräver. Målet är och har alltid varit att producenten ska kunna garantera att inga spår av otillåtna bekämpningsmedel finns i vinet.

Med denna utgångspunkt har vi i dag beslutat att ytterligare skärpa och utvidga kontrollen av de viner vi importerar. Från och med 2013 års skörd kommer vi att genomföra mer omfattande laboratorieanalyser än vad EU:s regelverk kräver av varje enskild odlares druvor till Les Fumées Blanches.

Vill du veta mer om tillsatser och bekämpningsmedel i vinodling och vinframställning, så rekommenderar vi dig att läsa om det på Systembolagets hemsida via denna länk: http://www.systembolaget.se/Press/Systembolaget-kommenterar/Pressmeddelande7/ eller på Livsmedelsverkets hemsida: http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Kemiska-amnen/Bekampningsmedel/

Alla våra vinproducenter gör regelbundna laboratorieanalyser för att testa att varje vinodlare som levererar druvor till dem noggrant följer de lagstadgade nivåerna i EU:s förordning 395/2005, när de använder vatten, gödning och bekämpningsmedel mot växter, insekter och svamp i sina vingårdar. I vingårdarna som levererar druvorna till Les Fumées Blanches sker nästan uteslutande ekologisk odling med ett absolut minimum av bekämpningsmedel.

Tillsatser
Tillsatser i någon form förekommer nästan alltid i livsmedel och är inte isolerade till vin. Mer om detta kan du läsa på Systembolagets hemsida; http://www.systembolaget.se/Dryckeskunskap/Om-vin/Tillsatser-vid-vinframstallning/

Allergener
Om du har allergiska besvär så uppmanar vi alltid till försiktighet. De ämnen som oftast ger upphov till vinallergier är sulfiter, histamin och de naturliga färgämnen som finns i druvor. Mer om detta kan du läsa på Systembolagets hemsida; http://www.systembolaget.se/Alkohol-och-halsa/Alkohol-och-allergier/