Les Fumées Blanches Rosé - hyllat vin med fokus på hållbar vinodling!

Les Fumées Blanches Rosé - hyllat vin med fokus på hållbar vinodling!

Visste du att du kan njuta med extra gott samvete av förra sommarens dundersuccé Les Fumées Blanches Rosé? Vinet skapas med hänsyn till miljön, hela vägen från vinrankan till butikshyllan. Nyligen tilldelades vinet Best Value och Gold Trophy i Vinordic Wine Challenge 2014. Den nya årgången är vackert laxrosa, och har en härlig doft av sommarens bär med frisk, fräsch smak av skogshallon, smultron och färska örter. En rosé med den rätta känslan i alla avseenden!

Roséversionen av Les Fumées Blanches gjorde jättesuccé förra året. Det ledde glädjande nog till att vinet idag finns i så gott som alla Systembolagets butiker på butelj. Boxversionen finns än så länge i beställningssortimentet. François Lurtons vita version av vinet, valdes till Årets vita box 2013. Samma sydfranska, somriga känsla som skapat internationell succé finns förstås också i Les Fumées Blanches Rosé.

François Lurton har skapat en helt ny standard för miljöarbetet som sträcker sig hela vägen från vingård till butik. Under märkningen ECO-responsible (ekologiskt ansvarsfull) ryms alla former av åtgärder. I vingården prioriterar man att använda naturgödsel istället för konstgödsel och vinerna jäses bara med naturjäst. Minskad vikt på förpackningarna minskar utsläppen vid transporter och såväl flaskor som boxar görs av återanvänt material. Listan kan göras mycket längre, men sammantaget är målet att erbjuda prisvärda viner av högsta kvalitet, som alla kan njuta av med riktigt gott miljösamvete.

Les Fumées Blanches Rosé 2013 är gjord på rödvinsdruvorna Grenache, Syrah och Cinsault. De ger ett klassiskt sydfranskt rosévin med härlig doft av sommarens bär. Smaken är frisk, fräsch och balanserad med inslag av skogshallon, smultron, en aning svarta vinbär och färska örter. Ljuvligt som sommardrink och sällskapsvin, men passar förstås utmärkt till all den lätta sommarmaten som sallader, kallskuret och pajer.

Nr 22138 Les Fumées Blanches Rosé 2013, 75 cl, 79:- i ordinarie sortiment.
Nr 22138 Les Fumées Blanches Rosé 2013, 300 cl bag-in-box, 219:- i beställningssortimentet

ECO-responsible

• Vinerna jäses bara med naturlig jäst.
  • Minskad vikt på förpackningarna minskar utsläppen vid transporter.
  • I vingården prioriterar man att använda naturgödsel istället för konstgödsel.
  • Såväl flaskor som boxar tillverkas uteslutande av återvunnet material.

För frågor och ytterligare information hänvisar vi till:

Linn Ljungkvist på tel: 08-545 81 969
e-post: linn@thewineagency.se