Möt våra producenter #7 - Castiglion del Bosco

Varannan torsdag får du i vår följetong "Möt våra producenter " lära känna vår vinproducenter lite bättre. Idag hälsar vi på hos Castiglion del Bosco, en av Toscanas främsta, och äldsta producenter.

Castiglion del Bosco är en egendom med anor långt tillbaka i tiden, det är faktiskt en av de äldsta vinproducenterna i Toscana. Egendomen är belägen i Val d’Orcia Parco Naturale strax utanför Montalcino i en av Toscanas klassiska vinregioner, DOCG-området Brunello di Montalcino. Egendomen består av 2000 hektar där en stor del upptas av tät skog främst bestående av stenek, ek och bok. Utöver skogspartierna finner man också ängar, ekologiskt odlade grödor och 70 hektar vinodlingar där man valt att endast planerat druvan Sangiovese. Vingårdarna ligger i perfekt läge cirka 250-350 meter över havet i två olika lägen med olika klimatförhållanden, jordmån och exponering, där de bergiga och näringsfattiga jordarna på egendomen är perfekta för odling av viner med superb struktur och komplexitet. Castiglion del Bosco är en av de grundade medlemmarna i konsortiet Vino di Brunello di Montalcino, en sammanslutning av producenter som reglerar och kontrollerar kvaliteten på all Brunello.

Den nya vinkällaren som har byggts för att kunna skapa de absolut bästa vinerna med druvor från Castiglion del Bosco’s vingårdar ligger inbäddat vid sidan av en kulle och är svår att urskilja vid första anblicken.Processen till ett toppvin från Castiglion del Bosco är lång, först och främst väljs de bästa Sangiovesedruvorna ut i vingårdarna, därefter samlas druvklasarna på två sorteringsbord där tränade ögon gör ett sista urval av den absolut finaste frukten. Druvklasarna fermenteras i olika tankar där man separerar druvor från olika vingårdspartier, därefter förs vinet till franska ekfat beläget i ett klimatkontrollerat rum under jord. Efter att detta steg är avklarat får vinerna åldras på flaska i mellan 6 – 36 månader, något som varierar beroende på vilket vin det är. Sedan 2006 är det Cecilia Leoneschi som är ansvarig vinmakare på Castiglion del Bosco.

Här hittar du våra viner från Castiglion del Bosco.

• Alkoholhaltiga drycker

• vinproducent