The Grand Zin- Sommarens tuffaste grillvin- succévinet nu i sortimentet!

Efter rekordkort introduktionstid har nu populära The Grand Zin säkrat sin plats i det ordinarie sortimentet på Systembolaget från september månad. Anledningen är att Systembolagets nya sortimentsmodell gynnar viner med stor kundefterfrågan. Med kortare utvärderingsperioder där såväl fast sortiment och beställningssortiment tävlar om hyllplatserna blir effekten, som i fallet The Grand Zin, en garanterad butikstäckning från 0 butiker till 331 butiker av 417 möjliga!

The Grand Zin är ett medvetet designat vin framtaget av producenten Orion Wines för att passa den svenska smakstilen. En stil som sedan flera år tillbaks har gått alltmer åt det smakrika hållet med mycket frukt, ekfat och alkohol. Det är särskilt två vintyper, såväl länder, som utkristalliserat sig från resten; appassimento och zinfandel. The Grand Zin kombinerar bägge framgångsfaktorerna italienskt ursprung och amerikansk druvsort. Vinrankorna är särskilt utvalda så kallade old vines, gamla vinrankor, med genomsnittsålder på 60 år. Detta ger exakt rätt koncentration i frukten som krävs i det kräsna urvalet till vinet. Ytterligare faktor är de amerikanska nya ekfaten som vinet får mogna på. Det ger en typisk rostad ekfatston med tydliga aromer av vanilj. Designen har en rå finish som för tankarna mot vinpinade ökenlanskap och tuffa dueller. Lite som de spaghettiwesterns som spelades in i södra Italien – samma trakter The Grand Zin kommer från.  Det här är ett typiskt grillvin och matchar rejäla biffar med ordentligt med smaker.
Man behöver dock inte vänta tills september för att smaka, redan nu finns det på många Systembolags lokala val. Dessutom går det att beställa till närmsta butik utan extra kostnad och med kort leveranstid.  Beställer du 6 flaskor levereras de i en tuff, svart trälåda!

• zin
  • zinfandel