Tips till midsommar från beställningssortimentet!

Med midsommar börjar en av våra mest efterlängtade årstider verkligen på riktigt. Långa lata dagar vid havet och i hängmattan, sena middagar i trädgården eller på balkongen tills solen går ner och god mat är bara några saker som ligger framför oss.

Vi har redan börjat förbereda inför den stora midsommarfesten nästa vecka, där god mat och trevligt umgänge avlöser varandra. Det bjuds på många olika maträtter, allt ifrån snittar med skagenröra till grillad lax i folie, kryddiga korvar, hemmagjord potatissallad och jordgubbstårta. Vi vet att det kan vara svårt att välja ut dryck till denna kväll, så här kommer våra bästa rekommendationer i beställningssortimentet just nu!

ANDRÉ CLOUET ROSÉ

Artikelnummer: 77253

Gjord på de allra bästa pinot noir druvorna från Grand Cru byn Bouzy i Champagne - voilá - André Clouet Rosé. Perfekt att njuta som aperitif eller till rätter av fisk och skaldjur , varför inte till en god och klassisk skagenröra på midsommarafton? Packad med eleganta toner av mogna jordgubbar, hallon och nyanserade toner av rostat bröd och nötter. Mycket frisk och fruktig med en härligt lång och elegant eftersmak.

TORRICELLA

Artikelnummer: 7179

Från anrika producenten Barone Ricasoli kommer Torricella - torr, frisk och elegant med smöriga inslag och toner av gula plommon, grillad citrus och mineral. På midsommarafton serverar vi Torricella till grillad lax i folie, toppad med färska örter, smör och citron. Njut tillsammans med färskpotatis!

BROLIO RISERVA

Artikelnummer: 71483

Denna Riserva gjord på utvalda, koncentrerade druvor från samma vingårdar som Brolio Chianti Classico är ursprungstyisk och fyllig med inbjudande toner av mörka körsbär, kaffe och choklad i en omisskännlig Ricasoli-stil. Brolio Riserva är elegant, nyanserad och smakrik med inslag av mörka körsbär, plommon, rostat fat och choklad. Det här är vinet som sätter guldkant på midsommarkvällens grillade köttbit!

LA RIVIERA ROSÉ

Artikelnummer: 72138

La Riviera Côtes de Provence Rosé är en elegant provencalsk rosé i torr och frisk ursprungstypisk stil med toner av mineral, röda bär, blodapelsin och vita blommor. Naturligtvis buteljerad i den klassiskt kurviga "flûte à corset"- flaskan! Servera La Riviera till midsommaraftonens snittar - våra favoriter just nu är de med gubbröra, vispad brie med gräslök och tomat & krämig laxröra på surdegsbröd!

JOLIE FLEUR CORBIÈRES

Artikelnummer: 78330

Ekologiska Jolie Fleuer Corbières har en generös doft av mörka bär, örter, kryddor och svarta oliver. Smaken är fyllig och mjuk, packad med solmogna bär, örter och kryddiga medelhavstoner. Prova till grillade grönsaker eller kyckling tillsammans med en kall fransk potatissallad och fetaoströra.

ZENSA PRIMITIVO BAG IN BOX

Artikelnummer: 73966

Zensa Primitivo Organico har på kort tid etablerat sig som ett av marknadens mest populära ekologiska varumärken. Flaskan finns på alla Systembolagets butiker och nu kommer detta smakrika succévin på box i beställningssortimentet – exakt samma vin men i generösare format.
Zensa Primitivo har en inbjudande kryddig doft med toner av mogna körsbär, choklad och torkad frukt. Kryddigheten återkommer i smaken där den får sällskap av en fyllig och silkeslen frukt med välintegrerad fatkaraktär.

Zensa Primitivo passar perfekt till sommarkvällens grillade hamburgare!

• midsommar
  • rött vin